Projev Vladimira Vladimirovče Putina na 24. Petrohradském mezinárodním ekonomickém fóru.

V. V. Putin
6. 6. 2021 Kreml


Projev ruského prezidenta V. V. Putina na 24. Petrohradském ekonomickém fóru nám dovoluje nahlédnout do uvažování dnešní ruské elity, do problémů Ruské federace a názorech na řešení globálních hospodářských problémů.


Prezident Ruska Vladimir Putin: 
Vaše Výsost Emir Tamim, federální kancléř Kurz, dámy a pánové, přátelé,

Vítám všechny účastníky a hosty 24. Petrohradského mezinárodního ekonomického fóra.

Jak víte, od začátku loňského roku byla většina schůzek na mnoha tradičních místech zrušena nebo se zúčastnila na dálku kvůli pandemii. Jsme rádi, že po této dlouhé přestávce Rusko pořádá první významnou mezinárodní obchodní akci a poskytuje platformu pro zástupce globální obchodní komunity, aby spolu mohli komunikovat nejen pomocí moderních telekomunikací, ale také přímo. Zároveň jsme se rozhodně snažili zajistit bezpečnost účastníků a přijali nejpřísnější hygienické protokoly.

Opakuji, samotná skutečnost, že se toto obrovské fórum koná, je jistě pozitivním znamením. To opět ukazuje, že partnerské vazby a kontakty mezi podnikateli, investory a odborníky se postupně opět stávají obvyklými a běžnými.

Jsme rovněž svědky stejných pozitivních globálních ekonomických trendů. Navzdory úplnému propadu roku 2020, který byl podle odborníků největší od druhé světové války, lze již bezpečně říci, že se globální ekonomika vrací do normálu. Očekává se, že celosvětový HDP letos zaznamená neobvykle vysoké tempo růstu, což je největší nárůst od 70. let. Jak víte, odborníci hovoří o šestiprocentním růstu.

To samozřejmě byl účinek rozsáhlých a mimořádných rozhodnutí přijatých ekonomickými úřady po celém světě. Mimochodem, praxe ukázala, že tradiční opatření měnové politiky by k překonání současné krize nestačila. Rozpočtová politika, kterou centrální banky v rozvojových zemích poprvé aktivně podporovaly, hrála klíčovou roli v rychlém hospodářském oživení.

Měli bychom pochopit, že přední ekonomiky mají mnoho zdrojů a nástrojů pro stimulaci obchodní činnosti. Statistiky hovoří samy za sebe: V roce 2020 se rozpočtové deficity průmyslových zemí zvýšily v průměru o deset procent jejich HDP, zatímco v rozvojových zemích byl růst přibližně pět procent. A víme, že tyto rozpočtové deficity do značné míry financují protikrizová opatření. Samozřejmě je dobré, že taková řešení jsou k dispozici, a to je jistě pozitivní aspekt. Bohužel existují i ​​některé negativní stránky.

Výsledkem je, že globální hospodářské oživení postupuje nerovnoměrně, vzhledem k různým schopnostem různých zemí. To je plné větších disproporcí a širších rozdílů v životní úrovni jak v určitých zemích, tak mezi nimi. A to přináší vážná politická, ekonomická a sociální rizika pro rozvoj moderního vzájemně závislého světa a pro naši společnou bezpečnost. Už jsem o tom mluvil na Světovém ekonomickém fóru v Davosu letos v lednu.

Příkladem je naše úsilí v boji proti pandemii. Pokud nezajistíme široký a univerzální přístup k vakcínám proti koronavirům na všech kontinentech, hrozbě pandemie, její nová ohniska zůstanou v nás. Kapsy infekce přežijí a představují hrozbu pro celou planetu.

Co teď vidíme? Podle MMF mají země s vysokou úrovní příjmů a 16 procent světové populace přístup k 50 procentům vyrobených vakcín. Výsledkem je, že pouze 10 procent světové populace bylo plně očkováno nebo dostalo první očkování, zatímco stovky milionů lidí nemá přístup k očkovacím látkám jen proto, že jejich země nemají požadovanou technologii, výrobní zařízení ani peníze na nákup vakcíny. A pomoc, kterou těmto zemím poskytují ti, kdo si to mohou dovolit, byla zatím zanedbatelně malá.

Bohužel, jak se říká, je to každý člověk sám za sebe v boji proti koronaviru v globálním měřítku. Potřebný objem pomoci není poskytován tam, kde je to dnes velmi zapotřebí, nebo, což je absolutně absurdní, jsou ukládány politicky motivované zákazy nákupu testovaných a účinných vakcín, které se ukázaly jako zcela spolehlivé. V současné situaci to vypadá jako neochota chránit své vlastní občany před touto hrozbou. K tomu skutečně dochází; viděli jsme, jak se to stalo.

Jak víte, Rusko přispívá k úsilí proti koronaviru. Vytvořili jsme čtyři vakcíny a tyto úspěchy našich vědců byly uznávány po celém světě. Například Sputnik V byl registrován v 66 zemích s celkovou populací přes 3,2 miliardy.

Chtěl bych konkrétně zdůraznit, že jsme nejen vytvořili jedinečné technologie a pohotově zahájili výrobu vakcín v Rusku, ale také pomáháme našim zahraničním partnerům lokalizovat jejich výrobu. Rusko je zatím jedinou zemí, která to dělá.

Jak jsem již zmínil, dnes může každý dospělý v Rusku dostat vakcínu za maximálně pohodlných podmínek, dobrovolně a bezplatně. Při této příležitosti bych chtěl znovu vyzvat naše občany, aby využili této příležitosti k ochraně sebe a svých blízkých. Jak jsem řekl, ruská vakcína byla prohlášena za nejbezpečnější a nejúčinnější vakcínu na světě s účinností přes 96 procent. Podle našich regulačních orgánů nebylo mezi těmi, kteří dostali vakcínu, hlášeno ani jedno úmrtí. Už jsem to řekl a mohu posoudit z vlastní zkušenosti: můžete dostat malou horečku, a to je jediný vedlejší účinek, zatímco ochrana je velmi silná.

Kromě toho bych chtěl požádat vládu, regiony a podniky, aby společně pracovaly na očkování lidí, kteří přicházejí do Ruska jako migrující pracovníci. Mnoho z nich pracuje v našem stavebnictví, v obchodu a službách, stejně jako v oblasti bydlení a veřejných služeb.

Domácí farmaceutický průmysl je připraven pokračovat ve zvyšování výroby vakcín. Plně plníme své vlastní požadavky a můžeme dát cizincům příležitost přijít za očkováním do Ruska. Vzhledem k účinnosti našich vakcín vím, že je po nich vysoká poptávka. Navíc je dnes běžnou praxí, že lidé z různých zemí, včetně podnikatelů, vedoucích velkých evropských a dalších společností, provádějí speciální cesty do Ruska, aby byli očkováni proti koronaviru.

V této souvislosti bych chtěl požádat vládu, aby do konce tohoto měsíce provedla analýzu všech aspektů této problematiky, aby bylo možné v této zemi organizovat placené očkování pro cizince, samozřejmě s přihlédnutím k bezpečnostním požadavkům a hygienické kontrole.

 

Kolegové,

Je zřejmé, že ve fázi pokrizového oživení je důležité nejen zajistit udržitelný růst, ale také těžit z nově vznikajících příležitostí a účinně rozvíjet konkurenční výhody i vědecký a technologický potenciál. V tomto procesu je velmi důležité zachovat a posílit obchodní a investiční vazby mezi zeměmi.

Mnohostranné projekty jsou primárně schopné oživit a rozvíjet globální ekonomiku a jsme vděční našim partnerům za spolupráci, která pokračuje i během epidemie a to i přes obtížnou situaci v mezinárodních vztazích.

Mimochodem, v této souvislosti vám chci říci, že pokládka prvního potrubí plynovodu Nord Stream 2 byla dokončena dnes, před dvěma a půl hodinami. Práce na druhém řádku pokračují.

Ve skutečnosti bylo položeno potrubí, včetně části na moři. Potrubí v Německu je na místě. Nyní musí být části potrubí zvednuty a svařeny na ruské straně. To je vše. Každopádně pokládání potrubí skončilo.

Připravenost ruské linky plynové trasy ke kompresorové stanici Slavyanskaya byla zajištěna také tento týden. Proč o tom mluvím? Protože tato stanice je jedním z nejsilnějších kompresorových zařízení na světě a je výchozím bodem pro nový plynovod. Slavyanskaya byl zásobován plynem.

Stručně řečeno, Gazprom je připraven naplnit Nord Stream 2 plynem. Tato trasa vytvoří přímé vazby mezi ruskými a německými systémy a zajistí energetickou bezpečnost a spolehlivé dodávky plynu pro Evropany, jako je Nord Stream 1. Musím dodat, že tento projekt je ekonomicky výhodný a plně odpovídá nejpřísnějším environmentálním a technickým požadavkům. .

Jsme připraveni v budoucnu realizovat podobné high-tech projekty s našimi evropskými a dalšími partnery a doufáme, že logika vzájemného prospěchu a vzájemného zisku nevyhnutelně zvítězí nad všemi druhy umělých překážek v současném politickém prostředí.

Nyní mi dovolte říci pár slov k některým prioritám naší domácí obchodní agendy.

Díky okamžitým a včasným opatřením se ruská ekonomika a trh práce již blíží ke své předkrizové úrovni. Podařilo se nám zachránit miliony pracovních míst a zabránit prudkému poklesu příjmů lidí. Je pravda, že jsme narazili na problémy. Zvýšila se nezaměstnanost a poklesly skutečné příjmy; všichni to víme. Ale nic z toho nebylo nikde blízko katastrofy, která se vzhledem k okolnostem mohla stát. Tomu se nám alespoň podařilo vyhnout.

Zabránili jsme prudkému poklesu příjmů, jak jsem řekl. Naše rozhodnutí podpořit podniky, pracovníky a regiony fungovala. Cílová pomoc poskytovaná ruským rodinám a lidem, kteří přišli o práci, se rovněž ukázala jako velmi užitečná.

Potíže se zaměstnáním skutečně přetrvávají. Pravděpodobně si o tom promluvíme později. Víme také, že pandemie není jediným důvodem pro výzvy, kterým čelíme, jako je relativně vysoká míra nezaměstnanosti mladých lidí nebo napjatý regionální trh práce. Víme, že nemůžeme z pandemie obviňovat všechno, a chápeme, že některé z těchto problémů mají systémovou povahu pramenící z nevyřešených strukturálních problémů v naší ekonomice.

Vláda by měla posílit své programy na podporu zaměstnanosti v těch regionech, které tvoří region, kde je stále vysoká nezaměstnanost. Zároveň zdůrazňuji, že musíme pokračovat v cílených opatřeních a navrhovat řešení, která zohlední ekonomická specifika v každém regionu. Dále dávám vládě pokyn, aby zahájila trvalý celostátní program na podporu zaměstnanosti mladých lidí, včetně opatření na podporu podnikání mladých lidí.

Je zřejmé, že hlavní systémovou reakcí na problém zaměstnanosti a klíčovou podmínkou pro zvyšování příjmů lidí je ekonomický růst. To je zřejmé a každý tomu rozumí. Ve všech odvětvích a regionech Ruska jsou zapotřebí nová, vysoce kvalitní pracovní místa.

Světová historie ukazuje, že oživení ekonomiky po vážných otřesech vždy souviselo s podporou investic do infrastruktury, územního rozvoje, nových technologií a školení personálu.

Chtěl bych poděkovat ruským regionům, které si v nejobtížnějším pandemickém prostředí, které vyžadovaly velkou koncentraci zdrojů a pozornosti, nedaly pauzu ani nenalezly výmluvy, ale nadále pracovaly na zlepšování svého podnikatelského prostředí, udržování dialogu s podniky a získávání investorů. Tyto regiony byly oprávněně rozlišeny podle národního investičního klimatického žebříčku. Baškortostán, Nižnij Novgorod a autonomní oblast Chanty-Mansi jsou tedy uvedeny mezi deseti nejlepšími regiony, do kterých lze investovat; Regiony Samara, Sachalin a Čeljabinsk vykazovaly dobrou dynamiku.

Zajistíme systémovou pomoc regionům při zlepšování podnikatelského prostředí. Chtěl bych požádat zplnomocněné zástupce prezidenta, aby zvýšili úsilí v této oblasti, a vládu, aby se zaměřila na podporu regionů, které mají potíže se zvyšováním investic. Je nutné jim pomoci zavést osvědčené postupy řízení a zlepšit úroveň a kvalitu práce s investory.

Tento úkol je zcela konkrétní: do roku 2024 musí být ve všech ruských regionech zajištěno transparentní, předvídatelné a pohodlné prostředí pro podniky, soukromé investice a nové projekty.

Každý region bude zejména muset nastínit prioritní oblasti rozvoje; tyto informace budou přístupné podnikům, jakož i regionálním plánům rozvoje měst a infrastruktury pro budování inženýrských sítí, silnic a komunikačních systémů, aby si podniky mohly snáze vybrat nejlepší místo pro svůj nový výrobní závod nebo jiné zařízení.

Je nutné vyloučit nadbytečné vazby v řetězci, různé zbytečné formality a schválení, a to především u nejcitlivějších oblastí, jako je připojení k síti, stavební povolení a další.

Důsledně odstraňujeme datované požadavky na federální úrovni. Od 1. září tedy již nebude povinných téměř 4 000 dalších stavebních předpisů a předpisů. To ponechá pouze 3 000 povinných požadavků na konstrukci více než 10 000, které jsme měli dříve. Stále však existuje prostor pro zjednodušení.

Rád bych poznamenal, že tato obrovská a pečlivá práce na zjednodušení regulace trvala dva roky. Znovu se toho budeme držet a zároveň zachovat vysoké požadavky na kvalitu a spolehlivost stavby.

Žádám regionální vedoucí i zákazníky hlavních zařízení na federální a regionální úrovni a vedoucí našich státních společností a soukromých podniků, aby si uvědomili, že veškerá stavební povolení budou muset být připravena v souladu s aktualizovaným předpisy a měly by brát v úvahu rychlé změny ve stavebních technologiích a používat pokročilé, vysoce udržitelné stavební materiály. To vše bude třeba zvážit.

Obecně platí, že každý region musí investorovi nabídnout srozumitelný a komplexní algoritmus, který mu umožní projít celou cestu od koncepce projektu k otevření nového průmyslového zařízení nebo nemovitosti co nejefektivněji a nejrychleji, aniž by plýtval časem nebo zbytečnými náklady.

Znovu zdůrazním význam spolupráce mezi vládou a regiony. Rád bych poznamenal, že výkonnost federálních ministrů odpovědných za ekonomické záležitosti bude také hodnocena podle toho, jak rychle se situace zlepší v těch regionech, kde, jak jsem řekl, stále existují problémy s obchodním a investičním prostředím. Nepředstírejte, že se to netýká federální vlády. To platí pro všechny. Potřebujeme společný výsledek a musíme spolupracovat s regiony, které potřebují podporu.

Opět bychom neměli mít na okraji ekonomického růstu žádné takzvané zaostalé regiony. Každý základní subjekt Ruské federace má investiční a ekonomický potenciál. Musíme ji odemknout a efektivně použít v zájmu všech Rusů pro dobro všech ruských rodin.

Novým nástrojem jejich rozvoje se stane program půjček na infrastrukturu, který dá regionům příležitost přilákat dlouhodobé půjčky za nízkou úrokovou sazbu. O tom jsme již mluvili, diskutovali o těchto záležitostech a učinili veřejná prohlášení v tomto smyslu. Celkově musí být skutečné investice do infrastruktury v rámci tohoto programu v příštích dvou a půl letech nejméně 500 miliard dolarů.

Chtěl bych požádat krajské hejtmany, aby byli velmi pozorní při přípravě projektů pro tento typ financování. Je nutné vynakládat prostředky především na vytváření příjemného prostředí pro lidi a modernizaci měst a dalších obytných oblastí. To je hlavní faktor ekonomického růstu a přitažlivosti investic v moderním světě, v ekonomice obklopující lidi.

Na základě nejlepších mezinárodních standardů a zkušeností s hodnocením investičního prostředí vypracovala Agentura pro strategické iniciativy ve spolupráci s odborníky a komisemi Státní rady národní hodnocení životní úrovně v regionech Ruska. Je to důležitý ukazatel a rád bych vám řekl o našich prvních výsledcích v tomto ohledu.

Ze zřejmých důvodů jsou na čele Moskva, Ťumeň, Tatarstán, Chanty-Mansijská autonomní oblast a Petrohrad. Jsou to naše tradiční obchodní centra. Dlouho investovali značné prostředky do infrastruktury pro lidi. Důležité je, že stále více ruských regionů se řídí vysokými standardy a v mnoha oblastech vykazuje dobrou dynamiku. Republika Mordovia má tedy jeden z nejlepších vzdělávacích systémů; Udmurtia má velmi pohodlné podmínky pro zahájení a provozování podniků, zatímco region Novgorod vede v oblasti sociální ochrany.

Chtěl bych také zmínit tak zajímavý integrální ukazatel hodnocení, jako je angažovanost lidí ve svém regionu, touha žít a pracovat tam a propojit s nimi budoucnost svých dětí. Sevastopol a Kaliningradská oblast jsou v tomto ohledu na vrcholu.

Rád bych zdůraznil, že hodnocení kvality života v regionech umožňuje objektivně posoudit situaci a zjistit, které regiony mají nejvíce zkušeností a osvědčených postupů. Kromě toho je toto hodnocení primárně založeno na názoru samotných obyvatel. Tato zpětná vazba umožňuje regionálním manažerským týmům lépe plánovat práci a soustředit úsilí na nejcitlivější problémy, jako je samozřejmě dostupnější bydlení.

Jsem si vědom, že zde, na panelech fóra a obecně v zemi, se diskutuje o tom, co se bude dít dál s hypotékami se sníženou RPSN, která, jak si možná pamatujete, je nyní k dispozici při RPSN 6,5 procent. Tento program se skutečně stal jedním z klíčových protikrizových opatření na podporu jednotlivců a hospodářství. O tento úvěr dosud požádalo a získalo více než půl milionu domácností. Další 2 biliony rublů, přibližně, byly přitahovány k bytové výstavbě.

Jak možná víte, platnost programu vyprší velmi brzy, 1. července. Znovu opakuji, že se jednalo o protikrizový program, což znamená, že byl dočasný.

Zároveň však jeho náhlé ukončení samozřejmě není možné. Musíme mít na paměti důležitou roli, kterou v současné situaci hraje snadné poskytování hypoték při řešení bytových problémů našich lidí a rozvoji stavebnictví, které, jak víme, je hybnou silou souvisejících odvětví. Proto navrhuji prodloužit tento program ve všech regionech na další rok, tj. Do 1. července 2022. Mírně to tím zvýšíme. Budou provedeny určité změny, včetně stanovení úrokové sazby hypotéky na 7 procent APR. Maximální výše půjčky bude stanovena na 3 miliony rublů a bude použita v celé zemi.

Zároveň bych vás chtěl informovat o novém rozhodnutí, které má učinit hypotéky dostupnější pro rodiny s dětmi. O tom to je. Jak možná víte, systémový speciální hypoteční program pro rodiny, které měly po 1. lednu 2018 druhé a další dítě, již existuje. Navrhuji to rozšířit na všechny rodiny s dětmi narozenými po 1. lednu 2018, i když je v rodině zatím jen jedno dítě. To znamená, že s narozením prvního dítěte si bude rodina moci vzít hypotéku ve výši 6 procent a koupit si bydlení na primárním trhu nebo refinancovat stávající hypotéku. Maximální výše takové půjčky pro Moskvu a Petrohrad, stejně jako pro moskevskou a leningradskou oblast, kde jsou ceny nemovitostí objektivně vyšší, bude 12 milionů rublů, přičemž 6 milionů rublů je k dispozici v ostatních složkách federace.

Kolegové,

Doufáme, že díky lepší kvalitě života a zdokonalené infrastruktuře v ruských regionech budou atraktivnější pro slibné projekty, pro větší soukromé investice a otevře další příležitosti pro velké společnosti i malé a střední podniky, které budou sloužit jako důležitou podporu hospodářství a v mnoha ohledech přispívá k modernímu a konkurenceschopnému podnikatelskému prostředí. Konkurence je hlavní hnací silou růstu a je důležitým tržním mechanismem, který udržuje ceny na nízké úrovni.

V loňském roce jsme učinili zásadní, systémové rozhodnutí o podpoře malých a středních podniků. Snížili jsme na polovinu pojistné pro malé podniky z 30 na 15 procent. Určitě se k tomu nevrátíme. Jsme navíc připraveni podniknout další kroky na podporu podnikání. Nyní zmíním některé z nich.

Nejprve navrhuji spuštění nového mechanismu na podporu půjček malým a středním podnikům již letos – něco, čemu říkáme zastřešující záruky.

Funguje to takto. Naše rozvojová instituce, SME Corporation, bude vydávat záruky za půjčky od partnerských bank. Ve skutečnosti převezme některá rizika a zvýší dostupnost půjček pro malé a střední podniky. Podle odhadů to podnikatelům umožní přilákat další zdroje pro rozvoj, minimálně 600 miliard rublů do roku 2024.

Zadruhé vím, že podniky, zejména malé, si někdy stěžují na vysoké bankovní poplatky za jejich obchodní a jiné operace.

Rychlejší platební systém, který umožňuje transakce s nižšími poplatky, jsme již rozšířili o bezhotovostní platby mezi jednotlivci a podnikateli. Doposud však nebyl tento systém podniky tak široce využíván, jak by mohl být.

Připomínáme, že do 1. září se všechny takzvané systémově důležité páteřní banky v Rusku musí připojit k systému rychlých plateb. Rovněž si myslím, že by bylo správné, kdyby to největší z nich učinily ve velmi blízké budoucnosti, do 1. července.

Kromě toho mám ještě jeden návrh, o kterém si myslím, že bude příjemným překvapením pro ty, kteří se zabývají tímto typem podnikání, malými a středními společnostmi. Navrhuji, aby jim byla do konce roku plně uhrazena provize, kterou platí za používání systému rychlých plateb (FPS), když prodávají své služby nebo zboží jednotlivcům, lidem. Opakuji: náklady na FPS budou pro tyto společnosti nulové.

Diskutoval jsem o této otázce se svými kolegy a guvernérem centrální banky. Bude nutné podporovat finanční instituce prostřednictvím rozpočtu a zabránit tomu, aby je odradily.

Moje třetí poznámka: společnosti, které nyní používají zjednodušený daňový plán, musí přejít do obecného daňového plánu, pokud překročí limit pro zaměstnance nebo limit příjmů. V tomto případě samozřejmě bude muset podnik nést další fiskální břemeno, což může bránit růstu a nutit podnikatele používat triky, jako je umělé rozdělení velké společnosti na malé.

Příkladem je v tomto ohledu restaurace. Navrhuji, aby se tyto společnosti účastnily pilotního programu na začátku příštího roku, aby vypracovaly proces pohodlnějšího přechodu z jednoho daňového plánu na druhý.

Pokud jde o některé podrobnosti, společnosti v tomto programu nebudou platit žádnou DPH, pokud jejich příjmy klesnou pod 2 miliardy rublů ročně. Důležité je, že si ponechají právo platit sníženou sazbu pojistného ve výši 15 procent, i když počet jejich zaměstnanců vzroste na 1 500 lidí. V současné době je limit 250 lidí.

Kolegové, podívejme se, jaký to má dopad na udržení legality podniků a na podporu společností v růstu. Co se týče legalizace podnikání, myslím, že všichni zájemci chápou, o čem mluvím: všechny šeky musí projít registrační pokladnou; zaměstnání musí být oficiální a nákupy musí být také legální, to znamená zaznamenané v pokladně. (Potlesk).

Děkuji. Předpokládám, že mluvíme stejným jazykem. Pokud jde o mě, udělám vše, co budu moci, abych zjistil, že stát plní své závazky.

Dodám, že jsme již souhlasili s osvobozením od podávání daňových přiznání těm podnikatelům, kteří pracují v rámci zjednodušeného daňového režimu a používají registrační pokladny. Rád bych své kolegy ve vládě a parlamentu upozornil na příslušný návrh zákona, který byl přijat v prvním čtení loni: od té doby se zastavil. Dokončete to prosím co nejdříve.

Začtvrté, malé a střední podniky musí být zbaveny zjevně nadměrného protimonopolního dohledu. Mnoho stávajících počtů prahových hodnot již dlouho nebylo revidováno a neodpovídají dnešní ekonomické realitě, protože ekonomika a společnosti stále rostou.

Například protimonopolní dohled pokrývá všechny společnosti s ročním příjmem přes 400 milionů rublů. Navrhuji zdvojnásobení této částky na 800 milionů rublů, čímž ušetřím velké množství rostoucích společností zatěžujícím a zbytečným vykazováním a papírováním. Navrhuji stanovit podobně vyšší prahovou hodnotu pro dohled nad fúzí a akvizicemi. To znamená, že pokud dohoda nepřekročí 800 milionů rublů, nebude vyžadovat souhlas protimonopolních úřadů.

A konečně můj pátý bod: opatření na podporu poptávky po produkci podnikatelů ve všech hospodářských odvětvích jsou nyní obzvláště důležitá. V tomto ohledu navrhuji zvýšit podíl zboží a služeb, které musí naše velké společnosti, stejně jako státní a obecní zákazníci, nakupovat od malých a středních podniků, včetně neziskových organizací. Mělo by to být alespoň 25 procent.

O této záležitosti jsme vedli četné diskuse. Okamžitě vás chci upozornit na skutečnost, že mluvíme o společnostech, které působí podle federálního zákona 223, a společnostech, které spolupracují se státními a obecními úřady podle zákona 44. Jsem si vědom, že zde existuje mnoho jemností. A vím dobře, že ruský průmysl některé výrobky ani nevyrábí. Musí však být nastavena latka tam, kde jsem řekl, a vláda dokončí jemnější body.

Kromě toho je nutné zkrátit čas potřebný k zaplacení dodaného zboží a služeb z 30 na 15 pracovních dnů, což je také důležité. Malé podniky a sociálně orientované nevládní organizace musí tuto dobu vidět od 15 do sedmi dnů.

Z těchto preferencí by samozřejmě měly mít prospěch skutečné společnosti, ne všechny druhy fingovaných nebo přidružených operací. Chci, aby na to orgány dohledu pamatovaly. Současně dávám vládě pokyn, aby zajistila, že zadávání veřejných zakázek pro státní potřebu zahrnuje hlavně ruské výrobce, v tomto případě samozřejmě v souladu s vnitřními pravidly hospodářské soutěže.

Dámy a pánové,

Jak jsem již řekl dříve, mezinárodní spolupráce musí být nápomocna při překonávání sociálně-ekonomických důsledků pandemie. O to důležitější je pro nás spojit naše úsilí tváří v tvář společným, systémovým a dlouhodobým výzvám, které nezávisí na situaci na trhu nebo politických sporech a uspořádáních, ale rozhodujícím způsobem určují budoucnost celých společností. způsob.

O čem to teď mluvím? Co mám na mysli? Především klimatická agenda. Vědci odhadují, že v zemské atmosféře se kvůli lidské ekonomické aktivitě nahromadily více než 2 biliony tun skleníkových plynů. Každý rok se objem zvýší o 50 miliard tun a postupně zahřívá planetu.

Často slyším, že Rusko nemá tak velký zájem na řešení globálních environmentálních problémů. Mohu říci, že je to nesmysl, mýtus a někdy i přímé zkreslení. Stejně jako ostatní země v této oblasti pociťujeme rizika a hrozby, včetně dezertifikace, eroze půdy a tání permafrostu. Mnoho z nich pracuje v Arktidě a vědí, že máme celá města postavená na permafrostu v Arktidě. Pokud to všechno začne tát, jaké důsledky bude Rusko čelit? Samozřejmě, máme obavy.

Důsledně podporujeme Rámcovou úmluvu OSN o změně klimatu, Kjótský protokol a Pařížskou dohodu. Musím zdůraznit, že neexistuje žádné samostatné ruské, evropské, asijské nebo americké klima. Všechny naše země nesou společnou odpovědnost za dnešní svět a za životy budoucích generací. Musíme odložit politické a jiné rozdíly a vyhnout se přeměně přechodu na „uhlovodíkovou neutralitu“ na nástroj nečestné soutěže, kde se pod záminkou uhlovodíkové stopy pokouší změnit investiční a obchodní toky ve specifických zájmech někoho a kde je omezený přístup pokročilá „zelená“ technologie se stává faktorem, který odrazuje jednotlivé země a výrobce.

Jak vidíme příspěvek Ruska k boji proti změně klimatu? Jsem si jist, že projekty v oblasti životního prostředí a klimatu v naší zemi budou hrát vedoucí roli v globálním úsilí o ochranu klimatu díky velikosti, místu a roli Ruska ve světě. Stanovili jsme cíl: v příštích 30 letech musí být akumulované množství čistých emisí skleníkových plynů v Rusku nižší než v Evropě. Jedná se o ambiciózní cíl, ale věřím, že je proveditelný. Chtěl bych požádat vládu, aby do 1. října tohoto roku vypracovala podrobný akční plán. O této otázce budeme diskutovat na samostatném setkání.

Na jaké oblasti se zaměřujeme?

První zahrnuje projekty určené ke snížení emisí v celé ekonomice. Již jsem zmínil, že ruský energetický sektor zvyšuje svůj podíl nízkouhlíkových zdrojů především budováním jaderných a vodních elektráren a využíváním obnovitelných zdrojů energie. Máme největší zásoby plynu na světě, a zatímco plyn – o kterém si pravděpodobně promluvíme později – je samozřejmě uhlík, je to nejčistší druh uhlíku a během přechodného období se bez něj neobejdeme.

Mimochodem, Rusko s využitím svého jaderného průmyslu jako základny již vytváří infrastrukturu pro výrobu vodíku, který se bude mimo jiné používat jako surovina, palivo a energie v metalurgii, při výrobě cementu a v dopravě.

Budeme také nadále snižovat emise z výroby uhlovodíků a využívání souvisejícího plynu. Mimochodem, tímto způsobem pravděpodobně využíváme více plynu než v jakékoli jiné zemi produkující ropu. Důkladně modernizujeme tepelnou energetiku a elektrifikujeme infrastrukturu pro přepravu plynu. Rovněž plánujeme další zlepšování energetické účinnosti v bytovém sektoru a systémech zásobování teplem, přechod veřejné dopravy na zemní plyn, elektrické a hybridní motory a snížení spotřeby materiálu ve stavebnictví. Jedním slovem, mluvíme o end-to-end technologickém dovybavení celé naší ekonomiky a infrastruktury.

Je zřejmé, že aby tyto projekty mohly být úspěšně zahájeny, je třeba je stimulovat. Za tímto účelem začínáme vydávat státem dotované „zelené dluhopisy“. Také jsme vyvinuli výkonnostní kritéria pro projekty v oblasti životního prostředí nebo „zelenou taxonomii“ v odborném jazyce odborníků.

Snižování emisí samozřejmě nestačí k překonání problému globálního oteplování. Sekvestrace skleníkových plynů je zásadní, chceme-li dosáhnout uhlíkové neutrality. Je důležité snížit stávající hladinu skleníkových plynů v atmosféře a naším hlavním cílem je naučit se zachytávat, skladovat a produktivně využívat oxid uhličitý pocházející ze všech zdrojů.

Nyní, pokud jde o druhou oblast v tomto kontextu: celé odvětví, téměř před našimi očima se vytváří zásadně nový trh pro takzvané „uhlíkové jednotky“. Mnoho lidí, zejména těch, kteří se zabývají výrobou energie, si to uvědomuje, ale vysvětlím to. Toto je množství škodlivých emisí přenášených vzduchem, které může absorbovat část půdy nebo lesa. Pokud jste tedy na zemi provedli nějaké další práce na zvýšení její schopnosti absorbovat emise ve vzduchu, vytvořili jste řadu uhlíkových jednotek. Mnoho zemí a sdružení již plánuje přijmout tyto jednotky od vývozců, aby vyrovnaly emise z výroby dováženého zboží.

Rusko má obrovský potenciál pro absorpci emisí se svými lesy, tundrou, zemědělskými půdami a bažinami. Naše země má pětinu světových lesů; zabírají téměř 10 milionů kilometrů čtverečních. Specialisté a vědci se domnívají, že již každý rok absorbují miliardy tun ekvivalentů oxidu uhličitého.

Opakuji, význam ruského potenciálu v přirozené kompenzaci je obrovský, jednoduše obrovský, pokud jde o udržitelnost klimatu planety. Je zřejmé, že díky svým přirozeným výhodám si Rusko může udržet zvláštní místo na globálním trhu s uhlíkovými jednotkami. Abychom toho dosáhli, musíme efektivněji využívat lesy a pozemky a zvýšit jejich absorpční kapacitu. Musíme rozšířit oblasti zalesňování, bojovat s lesními požáry a rozšířit nedotčené přírodní rezervace, svatyně a národní parky. Ve skutečnosti nyní toto všechno děláme a hodláme v tom pokračovat i v budoucnu a zavádět novou agrotechniku ​​pro využití půdy.

Důležité je, že můžeme pracovat na třech cílech současně. Zaprvé, investováním do technologií, ochrany lesů a zlepšování půdy zlepšíme blahobyt našich lidí a měst a území, ve kterých žijí. Zadruhé vytvoříme pracovní místa v novém technologicky vyspělém odvětví skleníkových emisí zmírnění a za třetí, poskytneme našim vývozcům další rozměr konkurenceschopnosti na zahraničních trzích.

To se týká mnoha z vás tady v této hale. Byl bych rád, kdybyste to viděli jako přímou zprávu ruským společnostem, které kupují nebo začínají kupovat uhlíkové jednotky v zahraničí nebo to plánují v budoucnu. Místo toho je lepší investovat finanční prostředky do projektů v oblasti klimatu v naší zemi. Ti, kdo se do toho zapojí, nakonec získají mnoho výhod, ekonomických výhod. Toto úsilí bude efektivnější a orientované na budoucnost.

Rád bych poznamenal, že na základě našich odhadů by příjmy z tohoto nového klimatického průmyslu na ruském trhu mohly brzy překročit 50 miliard dolarů ročně, což je další důležitý údaj. Jedním slovem, je to dobrá a výhodná destinace pro investice domácích i zahraničních společností. Zveme naše zainteresované partnery, aby se této práce zúčastnili. K tomu vytvoříme nezbytné podmínky.

Chtěl bych diskutovat o několika otázkách, které mají zásadní význam pro projekty v oblasti klimatu v Rusku. Je nutné podrobně propracovat kritéria, která jsou základem těchto projektů, určit místa a oblasti, které jsou nejvhodnější pro jejich spuštění, a druh technologií, které se mají použít.

Rovněž je nezbytné vytvořit transparentní a objektivní systém pro hodnocení výsledků projektů v oblasti klimatu. Toto je kritická součást toho, co teď říkám – tedy zjistit aktuální absorpční kapacitu lokalit a to, co bude po realizaci projektu. Ve skutečnosti jde o výpočet delty ve formě „uhlíkových jednotek“, které jsem právě zmínil.

Po celou dobu je důležité sledovat emise a absorpci skleníkových plynů mimo jiné na základě pozorování z vesmíru, digitálních technologií a metod umělé inteligence.

V Rusku již probíhá výstavba takového národního systému, který využívá potenciál ruské vědy. Vytváříme síť „zkušebních areálů uhlíku“ pro monitorování emisí a absorpce oxidu uhličitého v reálném čase, stejně jako stav systémů životního prostředí, kvalitu vodních zdrojů a další proměnné.

Rovněž vytváříme pilotní trh s uhlíkem v Sachalinské oblasti. Tento experiment bude krokem k dosažení uhlíkové neutrality a vytvoření celonárodního trhu s uhlíkovými jednotkami.

Jsem si vědom, že systém tohoto druhu bude spuštěn také v jiných zemích. Zde je další důležitá věc, která se týká vzájemného uznávání emisí skleníkových plynů a sekvestrace. To vyžaduje transparentní statistický systém o klimatu, vzájemné porozumění mezi státy a samozřejmě společný vědecký výzkum. Jsme otevřené této spolupráci.

Dávám vládě pokyn, aby do července 2022 plně vytvořila regulační rámec pro provádění projektů v oblasti klimatu v Rusku na úrovni federálních zákonů a nařízení a pokynů resortů, aby podniky, domácí i mezinárodní, mohly vypracovat a realizovat své plány v této oblasti spoléhat na jasná a snadno srozumitelná pravidla a kritéria.

Kolegové, dovolte mi uzavřít, že znovu opakuji, že navzdory výzvám, které přináší globální pandemie, se život postupně vrací do normálu. Znovu opakuji, příkladem je naše setkání v Petrohradě. Příští týden se v Petrohradu budou konat zápasy evropského šampionátu 2021 UEFA, který právě probíhá.

V této poznámce bych chtěl pozdravit našeho velkého přítele, emira z Kataru. Včera měl narozeniny. Přejeme vám vše nejlepší, Vaše Výsosti. Věřím, že Katar bude hostit mistrovství světa ve fotbale 2022 s velkým úspěchem.

Takové významné události a fóra se skutečně spojují a přibližují lidi z různých zemí. Podnikatelé, kterých je zde mnoho, si dobře uvědomují, že osobní kontakty založené na vzájemné důvěře se v mnoha ohledech posouvají kupředu, obchodní projekty a iniciativy, a tedy i globální ekonomika.

Rusko udělá vše pro to, aby vytvořilo každou příležitost k uskutečnění těchto kontaktů, sdílení zkušeností a demonstrace nejnovějších výsledků ve vědě a technologii.

Děkuji vám za trpělivost a váš čas a přeji fóru mnoho úspěchů.

Děkuji mnohokrát.