Putin jako Hitler, aneb středoškolské vzdělávání v Česku v roce 2022

Servilita, hloupost a vtíravá slouhovitost některých lidí mi brala dech za komoušů. Dnes tím spíše. Za sebe říkám – ve společnosti, kde se takhle doslova ideologickým louhem vymývají dětské hlavy žít nechci. A nebudu.

Vlkův úvod:

Před pár dny mi dorazil následující mail:

Dobrý den,

jen pro info, čím krmí studenty Národní pedagogický institut. Mimochodem organizace, kterou stát živí a její přínos je pro vzdělávání mizivý a poplatný vždy těm, kteří zrovna vládnou. Opravdu „geniální“ analýza situace. Pak se nesmíme divit, že nám vládne to co nám vládne.

A připojen byl link na web instituce, která mi do teď neříkala vůbec nic. Šťastná to doba. Nyní už nelze zapřít, že vím, že existuje Národní pedagogický institut, ale především – co všechno tam vyprodukují. Předložím vám, díky čtenářce Kosy jeden jejich produkt. A věřte, je to síla! Myslím, že užitečné by to snad jakž takž bylo jen v případě, že kvůli nějaké žaludeční, či jiné otravě potřebujete sobě nebo někomu jinému přivodit akutní dávení, tedy vyvržení obsahu žaludku: Posuďte sami:

 

Historie se opakuje – Putin jako Hitler?

Výstřižek

Anotace

Význam dějepisu je žáky často podceňovaný. Při sledování konfliktu na Ukrajině je však víc než kdy jindy patrné, jak je dobré minulost znát a poučit se z ní. Proto se tato lekce snaží propojit historické události se současností.

Na Ukrajině se bojuje za svobodu a demokracii celého světa, nesmí to pro nás být vzdálený konflikt, ke kterému bychom zůstali lhostejní.

Analogie se situací Československa v roce 1938 je silná a studenti středních škol by měli být schopni tyto podobnosti odkrývat. V této lekci si studenti zopakují události, které vedly k druhé světové válce, a budou schopni se zamyslet nad paralelami invaze na Ukrajinu.

Metody: analýza textu; poslech s porozuměním; skupinová diskuse; výklad; psaní eseje

Cílová skupina: studenti středních škol (nutná základní znalost dějin 20. století)

Cíl: Studenti pochopí dějinné souvislosti a podobnosti situace v druhé polovině 30. let před druhou světovou válkou a před invazí na Ukrajinu. Lépe si uvědomí, že nesmíme být k situaci na Ukrajině lhostejní a že ten, kdo nezná svoji minulost, je odsouzen ji opakovat, protože například postupy diktátorů jsou obdobné a předem čitelné. Studenti se zamýšlí nad podobnými argumenty Hitlera a Putina, porovnávají reakce na jejich vystoupení a přemýšlí nad mentalitou diktátorů.

Časová náročnost: 45 minut

Pomůcky: počítač + projektor; dobré ozvučení

1) Rozbor vystoupení Garriho Kasparova z roku 2014

  • Vyučující promítne studentům na interaktivní tabuli (nebo plátno) úryvek z článku o vystoupení Garriho Kasparova z roku 2014.

Putin je jako Hitler, zastavte ho, než bude pozdě, vyzval Západ Kasparov

Ruský šachový velmistr a opoziční aktivista Garri Kasparov přirovnal „diktaturu jednoho muže“ ruského prezidenta Vladimira Putina k vládě Adolfa Hitlera. Západ podle agentury AP varoval, že pokud se mu ho nepodaří zastavit zavčas, cena za to později může být vyšší.

„Putin je jako Hitler, zastavte ho… Neznám cenu, jakou by dnes měla konfrontace Putina. Asi bude vysoká. Ale z historie vím, že zítra bude ta cena vyšší. V roce 1936 by zastavit Hitlera stálo určitou cenu. V roce 1937 by byla jiná, v roce 1938 vyšší, a v roce 1939 bylo pozdě,“ řekl.

Ruský prezident podle něj považuje za projev slabosti, když Západ nebude uvažovat o vojenském řešení.

(20. listopadu 2014, celý článek zde: https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/putin-je-jako-hitler-zastavte-ho-nez-bude-pozde-vyzval-zapad-kasparov-255849)

  • čtení úryvku článku (2 minuty)
  • diskuse se studenty (5 minut):
    • Ujistit se, že všichni znají jméno Garriho Kasparova.
    • Co říká Kasparov o Putinově mentalitě v poznámce o „projevu slabosti Západu“? Myslí tím mentalitu většiny Rusů?
    • Jaký postup navrhoval Kasparov již v roce 2014 proti Vladimiru Putinovi?
    • Jak reagoval Západ na obsazení Krymu v roce 2014?
    • Jak reagovala Společnost národů a tehdejší demokratický svět na Hitlerovo zabrání Porýní v roce 1936 a Sudet v roce 1938?

2) Nacistické Německo v druhé polovině 30. let

  • Výklad, popřípadě opakování formou otázek vyučujícího a odpovědí studentů (10 minut).
  • Pro následující aktivity je nutné, aby studenti znali události, které předcházely druhé světové válce, především vývoj nacistického Německa. Vyučující proto musí stručně vysvětlit, co znamenalo např. obsazení Porýní, anšlus Rakouska, politika appeasementu, Mnichovská dohoda, vznik protektorátu Čechy a Morava, zahájení 2. světové války.

Pokud studenti tuto látku probírali nedávno a orientují se v ní, lze tuto část lekce provést pouze formou otázek do pléna vedoucí k ověření znalostí.

3) Projevy diktátorů – poslech

  • Vyučující vyzve studenty k psaní poznámek a pustí jim úryvky projevů Putina a Hitlera:
    • Putinův projev (21. února 2022) – důvody vpádu na Ukrajinu

Putin: Za případné krveprolití ponese zodpovědnost Ukrajina. Provádí genocidu milionů lidí – Bing video (4 minuty)

Nejdůležitější pasáž: „Každý den dochází k ostřelování, zabíjení civilistů nepřestává. Nemá to konce. Ale takzvaný civilizovaný svět dává přednost nevšímat si toho, nevšímat si všech těch hrůz, páchaných na čtyřech milionech lidí. Jen proto, že nepodpořili agresivní nacionalismus a neonacismus. Jak dlouho může tragédie pokračovat? Jak dlouho to lze strpět?“

    • Hitlerův projev září 1938 na sjezdu tehdejší vládnoucí nacistické strany v Norimberku, který vyvolal nepokoje v československém pohraničí

Situace v Sudetech a projev Hitlera – YouTube (1:24–3:27)

Nejdůležitější pasáž: „Utlačování tří a půl milionu Němců v Československu musí přestat!“

  • Následuje diskuse se studenty (5 minut):
    • Jak na vás oba diktátoři působí?
    • Jak hodnotíte jejich mluvený projev?
    • Který z mužů ve vás vzbuzuje více emocí?
    • Jaký uvádí hlavní důvod pro (skrytý) záměr intervence do sousedního svrchovaného státu?
    • O jaký počet „utlačovaných“ osob národnostní menšiny v sousedním státě se jednalo/jedná?

4) Krátká esej

  • Vyučující se formou otázek ujistí, že studenti vědí, jak dopadl následný Hitlerův pokus o „záchranu Sudet“. (5 minut)

V případě, že studenti tuto látku neprobírali nedávno, vyučující provede stručný výklad na základě znalostí, které studenti mají.

  • Studenti napíší krátkou esej, kam podle nich vede a dále povede Putinův pokus o „záchranu Donbasu“. (10 minut)

Informační zdroje:

článek z portálu Novinky.cz (https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/putin-je-jako-hitler-zastavte-ho-nez-bude-pozde-vyzval-zapad-kasparov-255849) – úryvek z tohoto článku nakopírován do lekce

sestřih projevu Vladimira Putina s překladem do češtiny odvysílaný na CNN Prima News (Putin: Za případné krveprolití ponese zodpovědnost Ukrajina. Provádí genocidu milionů lidí – Bing video)

hraný dokument s projevem Adolfa Hitlera na kanále YouTube (Situace v Sudetech a projev Hitlera – YouTube)

Tak tohle prosím, je vyučující materiál, prý doporučeníhodný k výuce našich dětí, vnuků, pravnuků na středních školách.

Já ve své školní docházce zažil opravdu ledacos

  • dozvuky padesátých let v 1.-3. třídě, kdy jsme se nazpaměť museli učit příhovor Klementa Gottwalda k mládeži a podobné záležitosti,
  • následně po pádu Pražského jara totální normalizaci se všemi peripetiemi,

ovšem marně vzpomínám na něco alespoň vzdáleně podobného – že by třeba takový americký prezident Dwight Eisenhower nebo německý kancléř Konrad Adenauer, které komunisti na smrt nenáviděli, nám někdy někdo předložil jako reinkarnaci Adolfa Hitlera. Tohle nenapadlo ani tehdejšího šéfideologa KSSS Michaila Suslova nebo jeho českého kolegu Jiřího Hendrycha, či později Vasila Bilaka.

Tohle zažíváme až dnes. Co my? O nás nejde. Ale takhle formují budoucí elity tohoto státu, kteří za nějakých 20 let převezmou řízení státu!! Totální vymývání mozků, totální devalvace hodnot, totálně rozmělnění nacismu!

Jen proto, aby se nějaká Bílková zalíbila současné vrchnosti, aby kdysi skvělý šachista Kasparov dal průchod své žlučovité ukřivděnosti a stal se na 30 vteřin opět zajímavým. Že ti, kterým je ten hnus určen netuší, kdo to nějaký Kasparov je? No on má vyučující překontrolovat, že to vědí!!!! Ovšem vysvětlovat někomu kdo je bývalý mistr světa v šachu z roku raz dva, když většina z těch budoucí „intelektuálů a alfabetů“ buď netuší vůbec nebo maximálně mlhavě, co to jsou šachy, protože oni paří nějaké to Call of Duty nebo něco ještě drsnějšího? Zbytečná práce. Nicméně to základní co si ideologická vědma Bílková představuje, že je cílem – Putin jako Hitler, si určitě odnesou. Vzdělání sice dostane těžce nafackováno, ovšem účel naplněn!!! Pak se nelze divit výsledkům všelijakých průzkumů a politických preferencí nejmladší generace. Rozum částečně dostanou v okamžiku, kdy podepíší svou první hypotéku. Ale i potom pro ně platí – Putin jako Hitler!

Aniž by šli po opravdových paralelách typu rasové zákony, konečné řešení osídlení českého prostoru, tisíciletá říše, atd. atd. A na tenhle myšlenkový odpad posíláme svoje daně!!!!

A ještě přidám dva screenshoty ze stránky kde portál popisuje sám sebe:

VýstřižekVýstřižek1

Servilita, hloupost a vtíravá slouhovitost některých lidí mi brala dech za komoušů. Dnes tím spíše. Za sebe říkám – ve společnosti, kde se takhle doslova ideologickým louhem vymývají dětské hlavy žít nechci. A nebudu. Nezbude, než abych vnučce a vnukovi, i když o to skoro nestojí holt sem tam uspořádal soukromou hodinu dějepisných reálií. Ostatně, to můžete s těmi svými také. Jestliže z nich nechceme mít, po absolvování školní výuky opici kříženou s papouškem, nezbývá nic jiného.

4.1 9 hlasy
Hodnocení článku
15 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Georg
Georg
před 27 dny

Díky za informace o Národním pedagogickém ústavu a její metodice, tady není co dodat. Vcelku s panem Vlkem souhlasím, až na jeden moment. Chodili jsme zřejmě každý do jiné školy. Do první třídy jsem začal chodit v Chebu v roce 1951, jako kluci jsme měli prolezlé celé náměstí, když jsme šli ze školy. Všechno prázdné… Číst vice »