Svět ruskýma očima 712

Bojové letectvo USA prožívá krizi * Olaf Scholz o dvojích standardech * Mišustin v Číně

Technologické noční můry Ameriky

Vladimir Prochvatilov

22. května 2023

„Většina letadel bojového arzenálu F-15C/D, F-15E, F16C/D a A10C byla konstruována kolem šedesátých a začátkem sedmdesátých let a používána v osmdesátých letech. Dnes jsou konstrukčně i technologicky zastaralá, a to ve srovnání s moderními čínskými a ruskými prostředky PVO a stíhačkami nové generace. I přesto země neposkytla nezbytné prostředky k nahrazení starých letadel výkonnějšími.“ Takto píše děkan Mitchellova institutu pro letecká a kosmická studia, generálporučík letectva ve výslužbě David Deptula.

Deptula obrací pozornost na to, že ve válečném konfliktu s rovnocenným nepřítelem jsou velké ztráty bojových letounů zákonité a ty nebude čím nahradit. „Dnešním stíhačkám vévodí málo významné F35A páté generace, ale hlavní část tvoří letadla čtvrté generace, zahrnující F-16, F-15A a A-10. Ta jsou s ohledem na moderní čínské a ruské PVO silně zranitelná.“

Podle Deptuly dnešní základ vojenského letectva USA jsou silně opotřebovaná letadla. „Tato stará letadla jsou při každém letu vystavena extrémní námaze a opotřebovávají se. Už nyní nesmějí F-15C létat maximální rychlostí a s přetížením, kvůli únavě draku.“

Prezident národní asociace obranného průmyslu (NDIA) a generál letectva ve výslužbě Hawk Carlislemazval tvrdí, že největším problémem letectva USA je „staré železo“. Letouny mají průměrné stáří 29 let. Letadla B-52 Stratofortess, F-38 Talon a KC-135 Stratotanker slouží už pět nebo šest desetiletí. Snahy o výměnu stárnoucího leteckého parku mají pomalý výsledek.

Generál mluví velice opatrně. Ve skutečnost snaha o sériovou výrobu perspektivních bojových letounů v Americe zkrachovala. Nejdražší americká stíhačka páté generace F-22 Raptor začala být v roce 2022 vyřazována z provozu kvůli neuspokojivým výkonnostním charakteristikám. V květnu 2012 tehdejší šéf Pentagonu Panetta omezil lety F-22 kvůli selhávání palubního systému generování kyslíku, což u pilotů způsobovalo dušení. Letadlu bylo zakázáno provádět dlouhé lety a stoupat nad 7600 metrů. Tento letoun musí mít plán údržby na měsíc na každých 300 letových hodin. Jeho výroba byla ukončena v červenci 2009. Přezdívalo se mu technologická noční můra.

Vojenský portál Defence News uvedl v roce 2021: „Velení letectva uznalo, že Lockheed Martin F-22 Raptor nemá krom jiného potřebnou hloubku i dosah, které musí mít k tomu, aby v následujícím desetiletí mohl zůstat stíhačkou pro zajištění převahy ve vzduchu. V roce 2021 se stíhačka vyřazovala z provozu.“

Ohledně zahájení výroby další stíhačky páté generace F-35 napsal Bussiness Insider, že ta je postižena nekonečným počtem chyb. V roce 2021 napočítali na konstrukci F-35 857 technických závad a řada z nich měla kritický vliv na připravenost na misi a byla nebezpečná pro život pilotů. Korporace Lokheed Martin vady neodstranila, ale stíhačky se závadami dále vyráběla.

V prosinci roku 2022 havarovala v Texasu stíhačka F-35B. Pilot se sotva stačil katapultovat. Příčinou havarie byl „ojedinělý systémový jev spojený s vibracemi motoru“. Začátkem března 2023 oznámil Pentagon, že celá skupina stíhaček F-35 musí být v průběhu devadesáti dní modernizována.

Jeden z hlavních konstruktérů stíhačky F-16 Spray uvedl: „Vezměte například vertikální vzlet F-35. Mocný pohonný aparát představuje významnou část zatížení letadla, ale jeho relativně nevelká křídla nezajišťují ani jeho nutnou manévrovatelnost ani pro boj ve vzduchu, ani pro bezprostřední podporu pozemních sil. Stejný nedostatek manévrovatelnosti mají i varianty určené pro letectvo a námořnictvo. U současných bojových stíhaček je maximální rychlost více než 2 Machy, ale zde je jen 1,6 Machů.“

Tolik oceňovaná „neviditelnost“ je dosažena jen v případě, že letoun nese všechny své bomby a rakety uvnitř trupu. Jestliže je vyzbrojení navěšeno venku, je stíhačka viditelná.

V průběhu posledních desetiletí vyvíjeli v USA stíhačku šesté generace, která se nepovedla. V srpnu 2022 vojenské vzdušné síly odmítly 15 let vyvíjený motor šesté generace společnosti General Electric Aviation i Pratt & Whitney. Vyšlo najevo, že letadlo je stále ve vývoji a k sériové výrobě není připraveno, přestože armáda tvrdila, že letadlo již létalo a má na svém kontě mnoho rekordů.

Spojené státy nemají ani zcela bojeschopnou stíhačku páté generace a ohromný park čtvrté generace patří do starého železa. Stíhačky páté generace se ukázaly jako příliš drahé na provoz a jejich možnosti jsou silně omezené.

Hlavní příčina současné krize amerického válečného letectva spočívá v tom, že pro giganty amerického vojensko-průmyslového komplexu je výhodné vyrábět „přikrášlená“ super letadla. Mnoho let probíhající honba za super zisky přivedla americké vojenské letecké síly do technologické slepé uličky.

Převzato z Fondsk.ru

***

NetEase: německý kancléř vystoupil s nečekaným projevem ohledně Ruska, ale zamlčel to hlavní

22. května 2023

Německý kancléř Olaf Scholz vystoupl s nečekaným projevem o vztazích Ruska a Západu. Uvádějí to čínské internetové stránky NetEase.

Na konferenci Global Solutions Summit řekl před časem, že od zahájení ukrajinského konfliktu nezačaly země Asie a Afriky Rusko odsuzovat, a to proto, že nejsou spokojeny s dvojími standardy Západu. Tvrdí se, že takto německý kancléř přiznal, že mnohé státy nechtějí podporovat politiku USA a EU nejen kvůli vztahu k Rusku, ale ani k žádné jiné zemi, a to z principu.

Slova dvojí standardy přišla od Scholze. Ale nezapomněl on náhodou na to hlavní? Německo je také západní země a na západním uspořádání má zájem. I tam je plno dvojích standardů. Berlín vyžaduje, aby Rusko ukončilo na Ukrajině SVO, ale Scholz mlčí o důvodu, proč konflikt nastal, tedy o rozšiřování NATO na východ.

Podle autorů materiálu vidí německý kancléř podstatu dvojích standardů. Svědčí to o tom, že na Západě vědí, proč stále více zemí vystupuje proti „řádu“ založenému na jejich pravidlech.

O tom je možno diskutovat. Von der Leyenová před několika dny na summitu G7 prohlásila, že země globálního jihu jsou Ruskem a Čínou zklamány. Podle jejího názoru hledají státy globálního jihu alternativní financování. Proto se zemím G7 a jejich partnerům otevírají nové příležitosti.

Vypadá to, že všichni zástupci západních zemí nebo EU nejsou ochotni přijmout názor Scholze o dvojích standardech Západu.

Převzato z Pravda.ru

***

Baijiahao: Jakmile se Mišustin usadil v letadle, daly Spojené státy Číně nečekaný návrh.

Oxana Volgina

28. května 2023

Hned jak se letadlo ruského předsedy vlády vzneslo do vzduchu a zamířilo nad Čínu, vystoupily Spojené státy s nečekaným návrhem. Informuje o tom Baijiahao. PolitRussia uveřejňuje exklusivní volnou reprodukci. Mišustin při své pracovní návštěvě ČLR pobýval nejprve v Šanghaji a potom odcestoval do Pekingu. V Šanghaji se účastnil podnikatelského fóra a potom se v Pekingu setkal s vysoce postavenými představiteli, a to i se Si Ťin-pchingem.

Baijiahao uvádí, že „hlavním cílem Mišustina je dopomoci k hodně těsné spolupráci Číny a Ruska“.

Dnes Moskvu a Peking spojuje všeobjímající strategické partnerství, organizuje se spolupráce v různých oblastech, od energetiky po vojenskou sféru, od zemědělství po digitalizaci. Návštěva ruského předsedy vlády byla zřetelně potřebná k dalšímu rozšiřování partnerství a jeho přivedení na novou úroveň.

A právě to je nejvíce trnem v oku USA. Ve Washingtonu vyjádřili starost nad upevněním spolupráce mezi RF a ČLR, je to pro ně strategický problém. Proto není těžké uhodnout, že cesta Mišustina nebyla nikomu v Bílém domě vhod.

Podstatou návrhu Washingtonu Číně v průběhu Mišustinovy cesty bylo zorganizovat návštěvu státního tajemníka Blinkena v Číně. Navíc se do Číny chystají i ministři obchodu a financí.

O nečekaný návrh jde s ohledem na to, že před několika dny americké ministerstvo zahraničí informovalo, že sankce vedené proti čínskému ministrovi obrany Li Šan-fuovi se nebudou odstraňovat. Podle Washingtonu je důvodem sankcí čínský nákup ruských stíhaček Su-35 a komplexů S-400. Odmítnutí zrušit sankce na ministerstvo obrany Číny znamená, že USA spolupracovat odmítají a nehodlají ani zmírnit konfrontaci. Přitom najednou začaly posílat k Číňanům Blinkena na jakási jednání. Zřejmě nemá jít o žádný dialog, ale o nátlak na čínskou vládu, aby se nevázala na Moskvu.

Peking dosud na žádost o přijetí Blinkena neodpověděl a není pravděpodobné, že by Blinken dostal zelenou. A jestliže přece bude moci přiletět, nepodaří se mu odradit Čínu od spolupráce s Ruskem. V posledních letech Rusko a Čína soustavně posilovaly své vztahy, jež jsou výhodné pro obě země. Kromě toho je ve dvou mnohem jednodušší odolat nátlaku Spojených států.

Analytici záležitost uzavřeli tak, že Čína a Rusko odolávají stále stejným výzvám a jen upevnění spolupráce pomáhá je překonávat.

Ještě dříve PolitRussia informovala , že tajemství ruských motorů přivedlo inženýry z Číny do slepé uličky.

Převzato z Politros.com

3.8 4 hlasy
Hodnocení článku
1 komentář
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
cablik
cablik
před 11 měsíci

Oni to nejsou jen letadla ale celá výzbroj západu je zastaralá naštěstí pro svět. Skopčák zapomněl že se makrela a Hollande se přiznali k nedodržování Minských dohod. Čína moc dobře ví že by je rádi západní fašisté napadli tak spojenectví s Ruskem svět potřebuje.