Desítky milionů za vyváženost aneb blamáž České televize

Česká televize používá k posouzení objektivity zpravodajství analýzy od firmy Media Content Experts, za něž utratila více než 66 milionů korun. A vypadá to, že desítky milionů odtékaly v rozporu s řádnou hospodářskou soutěží. 

Společnost Kverulant.org se rozhodla podat oznámení na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pozastavuje se nad tím, jaké Česká televize používá analýzy a kolik za ně utratila. A zejména, jaká výběrová řízení předcházela uzavření smlouvy.

Česká televize podle společnosti Kverulant.org používá k posouzení objektivity zpravodajství analýzy od firmy Media Content Experts, za něž utratila více než 66 milionů korun. V březnu 2023 pak se stejnou firmou televize uzavřela další smlouvu na 16 milionů korun. Podle společnosti Kverulant.org však uzavření smlouvy předcházelo zfixlované výběrové řízení.

Společnost na dané skutečnosti upozornila v tiskovém prohlášení. Poukazuje mimo jiné na skutečnost, že Česká televize uzavřela v uplynulých pěti letech pět smluv s firmou Media Content Experts. Vlastní analýzy pak poskytuje její dcera Media Tenor. Obě patří podnikateli Pavlu Herotovi.

„Jeho ‚analýzy objektivity a vyváženosti‘ zpravodajství ČT vycházejí pro televizi velmi dobře,“ uvádí společnost Kverulant.org.

Ta následně hovoří o tom, že asi i proto bylo výběrové řízení ohledně kontinuální obsahové analýzy zpravodajství, publicistiky a diskusí včetně aspektů vyváženosti a objektivity na následující roky vypsáno tak, aby jiná firma ani vyhrát nemohla.

„Výběrové řízení na analýzu zpravodajství a publicistiky bylo uveřejněno na konci roku 2022, konkrétně 9. prosince. Lhůta na předložení nabídek byla krátká, 6. ledna 2023. Rozsah požadované nabídky byl naopak velmi rozsáhlý. Potenciální dodavatel musel předložit analýzu vyváženosti u 10 náhodně vybraných příspěvků z hlavního zpravodajského pořadu Události za období od 3. 10. 2022 do 23. 10. 2022, dále kompletní analýzu všech zpráv, Události, Události a komentáře a Zprávy na ČT24 za dvacet říjnových dnů roku 2022, analýzu pořadů Reportéři ČT, 168 hodin, Otázky Václava Moravce, Máte slovo s M. Jílkovou a Interview ČT24 za celý říjen 2022,“ poznamenává Kverulant.org. Zmiňuje i nutnost vytvořit webovou aplikaci, právě s danými analýzami.

Do výběrového řízení se následně nikdo jiný než firma Media Content Experts nepřihlásil, společnost tak s Českou televizí uzavřela 17. března 2023 smlouvu na poskytování analýzy zpravodajství, publicistky a diskusí na roky 2024–2028. Cena? 16 milionů korun.

„Z výše uvedeného je zřejmé, že Česká televize porušila zákon o zadávání veřejných zakázek. Proto Kverulant podal 14. června 2023 podnět k zahájení šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Kverulant také antimonopolnímu úřadu navrhl, aby televizi zakázal plnění ze smlouvy s firmou Media Contnet Experts,“ zakončuje Kverulant.org svoji zprávu.

kverulant.org a prvnízprávy.cz

3.7 3 hlasy
Hodnocení článku
1 komentář
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
cablik
cablik
před 10 měsíci

Tady se nějaká hospodářská soutěž jen předstírá zakázky dostanou vždy ti pravý sponzoři a podporovatelé vládnoucích stran a šíbrové zahraničního kapitálu.