F-35: neviditelný letoun, který ohrožuje… NATO (redakce věnuje ministryni války Černochové a generálu Řehkovi)

Stíhačka F-35 je největším vojenským leteckým programem na světě. Jeho celkové náklady se odhadují na 1 700 miliard dolarů (včetně výroby a údržby 2 500 letounů, které si Američané a jejich partneři teoreticky objednají).

Program však provázejí zpoždění a problémy. V roce 2013 se v interních dokumentech Pentagonu psalo: „nedostatky F-35 způsobují, že tento stíhací letoun je nepoužitelný pro boj nebo bojový výcvik […] Každý pilot, který do letounu nastoupí, se vystavuje nebezpečí ještě předtím, než se pustí do boje. […] V současné době nelze na palubě tohoto letounu bezpečně provést žádnou výcvikovou misi. Letadlo, které nemůže ani bojovat, ani cvičit piloty, je málo užitečné. Za posledních 10 let bylo zjištěno 850 problémů, a přestože některé z nich byly vyřešeny, zpráva z roku 2020 uvádí, že „kanon nedokáže správně zamířit na cíle, čímž se jeho výkon stává pro autory zprávy ‚nepřijatelným‘“. O rok později se F-35 stal prvním letounem schopným sestřelit sám sebe. Nebyl to žádný žert: střela vystřelená letounem v něm explodovala a donutila pilota nouzově přistát, naštěstí bez zranění. To nejlepší však teprve přijde: letoun F35 dostal jméno „Lightning“. Ale F35 nemůže létat v bouřce! Blesk by mohl způsobit explozi letounu, což není případ žádného jiného civilního ani vojenského letounu, který v současnosti létá. Vyhýbáme se také létání za deště, protože srážky poškozují jeho stealth nátěr, který po přistání vyžaduje nákladné údržbové manévry…

Proč tedy tolik západních zemí tento letoun koupilo, když jsou jeho vady tak zjevné? Odpověď je zcela jednoduchá: nekupují letadlo, ale „americký deštník“. Prodej letounu, který je pro Američany velmi důležitý, jak uvidíme, je spojen s určitým počtem záruk pro případ ohrožení. Věc se stala vážnou, když skupina vojenských expertů MARS napsala: „F-35 se stal hrozivým válečným strojem pro podřízení evropské obrany americkým zájmům. Zítra by se mohl stát nástrojem, který porazí NATO tváří v tvář jeho strategickým konkurentům“.

F-35 je skutečně tak špatný, že by mohl vážně ohrozit NATO proti nejnovějším ruským nebo čínským stealth letounům, jako jsou Su-57 nebo J-20. Simulace provedená bývalými úředníky australského ministerstva obrany – země, která F-35 koupila! – ukazuje, že flotila čtyřiadvaceti letounů F-35 by v případě střetu s ruskými Su-27 přežila jen jedna, a to i přes pomoc dvou Boeingů AWACS, které by je naváděly. Su-27 poprvé vzlétl v roce 1977. Je tedy méně schopný než jeho nástupce, který je v současnosti ve službě ruských ozbrojených sil, Su-35 (samozřejmě nemluvě o Su-57). Osoba odpovědná za tuto studii otevřeně prohlašuje, že F-35 je „Ponziho pyramida“. Je třeba co nejvíce inzerovat, co nejvíce prodat co největšímu počtu zákazníků… než se zjistí, že váš produkt je vlastně podvod.

To by mohlo vysvětlovat různé tlaky, které Spojené státy vyvíjejí, aby si toto zařízení koupilo co nejvíce západních zemí. Jak uvádí zpráva MARS, F-35 již splnil část svého poslání: vyhrál válku proti evropskému vojenskému leteckému průmyslu. Němci, Britové, Poláci a Nizozemci již koupili americký model namísto evropského letounu, jako je Eurofighter Typhoon nebo francouzský Rafale. Problém je, že tato volba by mohla být skutečnou Achillovou patou NATO.

Kromě F-35 by však byla velmi poučná i ekonomická analýza. Pokud Američané nedokážou změnit svůj postoj – ačkoli americké námořnictvo vážně uvažuje o nákupu starých letounů F-15 namísto zbrusu nových F-35 – je to proto, že do tohoto programu investovali příliš mnoho. Stejně tak, jak ukázal předchozí LSDJ, nemůžeme zastavit program Ariane 6, protože jsme již utratili příliš mnoho. Totéž platí pro americký projekt Orion, který byl rovněž předstižen pokrokem společnosti Space X. Podobná úvaha vysvětluje, proč většina západních zemí usiluje o rozvoj jaderného průmyslu založeného na modelech, které jsou mnohem nebezpečnější než ostatní.

Jde však o tohle. Jakmile jednou nastoupíte do vlaku, je velmi obtížné z něj znovu vystoupit. To je možná nejdůležitější lekce z F-35 pro vlády. Z leteckého hlediska můžeme být rádi, že v této oblasti stále existuje francouzská výjimka v podobě letounu Rafale (autor je Francouz). Přestože se Američané dlouho snažili zabránit jeho prodeji, mnoho dalších zemí vidělo, že jde o nejatraktivnější letoun na současném trhu.

*

Jean Staune, Le F-35 : L’avion invisible qui menace… l’OTAN vyšel 20.4.2024 na laselectiondujour.com. Překlad v ceně 313 Kč Zvědavec.

4.3 11 hlasy
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
12 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
standa
standa
před 28 dny

F-35 ve Východní a Střední Evropě jsou jen jednosměrnými letadly určenými k doletu do Ruska a doručení inovované jaderné bomby v kryté a dobře izolované pumovnici. S návratem letců se nepočítá. To je celé. Je jedno jaká F-35 je, ale jejích množství by mělo zaručit, doručení alespoň několika jaderných pum do Ruska !!!

standa
standa
před 28 dny
Odpověď uživateli  standa

Dodatečná, ale vcelku známá informace – na údržbu F-35 a tajných zařízení, budou třeba američtí specialisté. Kolik jich bude vyškoleno prom Evropu? Evropa dojede na to, že musí kupovat americké zbraně a své sama už nedokáže vyrobit. Absolutní zbraňová závislost a krmení Ameriky. Hloupost je věčná !

cablik
cablik
před 28 dny
Odpověď uživateli  standa

Ty letadla by nikam nedoletěli stealth se nekoná a Ruská PVO by si poradila válka trvá už dlouho a určitě vyrobili divize S-400 a S-500 na obranu. Ty letadla jsou finanční injekce USA kterým si koupili trochu času.

jbskalensky
jbskalensky
před 28 dny
Odpověď uživateli  standa

Přesně tohle mě napadlo taky, protože F 35 se nehodí k obraně!!! našeho území ani náhodou. Jsou neobratné a relativně pomalé. Jsou to primárně stroje určené pro útok. Navíc, v dnešní době, lze v určitém okamžiku udělat ze stíhacího bombardéru dron. Přepnutím knoflíku a “vypnutím pilota”, aby se ani nemohl katapultovat. Umělá inteligence dnes dokáže… Číst vice »

mikkesh
mikkesh
před 29 dny

Ona totiž ta největší korupce nebude v Africe, ani na Ukrajině, ale strýček Samuel na ní dojede.

vera havrankova
vera havrankova
před 29 dny
Odpověď uživateli  mikkesh

Kéž by!

Hokarc
Hokarc
před 29 dny

Černochovou bych nenechal na ministerstvu ani uklízet. Ta by letěla.

mikkesh
mikkesh
před 29 dny
Odpověď uživateli  Hokarc

Já myslím, že to té “naší” mírové holubici narýsovali moc hezky. Deset let nebude mít naše armáda na čem lítat a po deseti letech zase nebude, kdo by lítal. A tak nám přítel z nejvěrnějších helfne a pošle i jejich piloty. Majstrštyk. Ještě štěstí, že ti dnešní nýmandi neumí postavit ani psí boudu. Představa, že by… Číst vice »

Naposledy upraveno před 29 dny uživatelem mikkesh
palasovar@gmail.com
palasovar@gmail.com
před 29 dny

V roce 2013? Tedy uz pred 11 lety…To je postup

palasovar@gmail.com
palasovar@gmail.com
před 29 dny
Odpověď uživateli  palasovar@gmail.com

Tak treba za dalsich 10 let mouchy vychytaji a odvezou to rovnou do muzei

palasovar@gmail.com
palasovar@gmail.com
před 29 dny
Odpověď uživateli  palasovar@gmail.com

Myslim,ze po 30 letech uz si mohou narokovat veterana🤣

shakalaha
shakalaha
před 29 dny
Odpověď uživateli  palasovar@gmail.com

jo do muzea zvaneho ceska hrouda