Nutno dodat, že já osobně jsem tento krok očekávala, a dost se divím, proč ho neočekávali špičkoví manažeři západních společností. Čína už nemá aktuálně jediný důvod nám posílat svoje suroviny, když nám může posílat celé výrobky. Proč by to dělala. A my sami jsme tomu šli neskutečným způsobem naproti, a já opravdu nerozumím tomu, co za lumeny napadlo si na Číně, kterou nenávidíme, vytvořit totální surovinovou závislost.
Jako Evropa jsme rozjeli šílenost jménem Green Deal, a tím jsme se zcela odstřihli od výrobků a technologií, které dokážeme tak nějak vyrobit z vlastních zdrojů. Nahradili jsme je technologiemi zcela závislými na drahých zeminách (správně “na kovech vzácných zemin” – pozn.red.NR), které i kdybychom snad někde měli, okamžitě jsme si v rámci ekologie zakázali jejich těžbu.
Možná jste o nich ani nikdy neslyšeli, ale nový čínský seznam kontroly vývozu, který má začít platit od 8. listopadu, zahrnuje prvky jako ytterbium, holmium a europium. Díky inovativním technologiím, které jsme si nuceně nakázali například v automobilech mít, se nám tak lehce může stát, že nebudeme mít auta inovativní, ale žádná. V lepším případě čínská. Evropa, tahle mekka průmyslu, se sama vzdala svého výsostného postavení a přenechala je šikovným Číňanům.
Už nyní se evropská auta s těmi čínskými rovnají jen těžko, a už vůbec ne cenou. Dostupný automobil evropské produkce začíná být něco jako paní Colombová, kdy o něm všichni sní a mluví, ale ještě ho nikdo neviděl. A tímto způsobem ani neuvidí. Pokud si tedy Evropa nevytáhne hlavu z pseudoekologického pozadí, kdy problém „špinavé“ těžby přenáší na Čínu a jiné země, kde to asi nevadí.
Pokud jde dámy a pánové o těžké vzácné zeminy, Čína kontroluje 99,8 procenta celosvětové rafinérské kapacity, takže i kdyby byly, naše alternativní zdroje jsou zanedbatelné. A nejde jen o automobily. My sami si nyní vytváříme závislost mnohem nebezpečnější, a to energetickou. Odkud si myslíte, že jsou všechny ty komponenty pro solární energetiku a větrníky? No hádejte jednou. Zde jsou též magnety (vyrobené z kovů -pozn.red.NR) vzácných zemin zcela nezbytnou součástí, pokud nechceme začít k fungování používat zvířecí či lidskou sílu.
Jak z toho ven? No špatně, protože už je strašně pozdě. Odmyslete si cokoliv čínského a máte trávník, koně a dřevěný povoz. Taky pazourek, kyj a holuba místo telefonu. Proč jsme na to nemysleli, když jsme Čínou pohrdali, poskytovali ji svoje know-how jako levnému výrobci, a ještě si mnuli ruce nad tím, jak jsme nad komoušskými Číňany vyzráli? Opravdu netuším. Jediné možné vysvětlení je, že naši vůdci jsou úplně hloupí, nebo jsou to všechno čínští agenti. Odpověď na tuto otázku nechám na vkusu každého soudruha, a jdu si pomalu ulovit toho poštovního holuba.
*
Jana Marková, Litterate
Na snímku důsledek politiky green dealu a nenávisti k Číně – Evropan blízké budoucnosti


Problém je i v možnostech zpracování těchto kovů vzácných zemin. Čína se podílí asi 90% na celosvětové produkci. Takže ten její monopol je docela komplexní. A když třeba EU sní o 40% soběstačnosti do roku 2030, tak jsou to stejně vlhké sny jako ty o Ukrajině. V USA je to podobné. Pouhé paběrkování a možnosti výraznějšího navýšení… Číst vice »
Paní Marková, věřím, že špičkoví manažeři firem trnuli v očekávání toho co se stane, když se hloupé přerostlé děti v politice rozhodli zkonfiskovat cizí majetek jen proto, že je Čínský. Dočkali se. A teď se prosím zamyslete co můžeme čekat od pitomců, které vygeneroval tento nemocný politický systém. Gregorová, Zdechovský, ta postižená krásou… Číst vice »
BRAVO! Ale, kdo tam ty vemena navolil?
Evropa bude zelená a tedy zdravá. Evropě nezáleží na utomobilním průmyslu a tak jako v Dánsku hurá na kola a šup do zaměstnání.