V EU se už cenzuruje jak Lavrov tak Rubio!? Ruská ofenzíva se valí na západ, Ukrajinci už rychle prchají za řeku Gančur! Analýza, plus nový pořad na TV Bureš.

Dnes ve 20 hodin budu opět s Josefem Skálou diskutovat na TV Bureš o Ukrajině, a hlavně o nejnovějších šokujících plánech Bruselu a Berlína. Pořad najdete večer zde. 

Michael Svatoš
Michael Svatoš
(1) Ministr zahraničí USA Marco Rubio vydal včera šokující prohlášení, a český mainstream ho hned raději zcenzuroval? Jestli ruský Sergej Lavrov, nebo americký Marco Rubio, naší cenzuře už nejspíš čiré jedno!

Že se v evropských médiích cenzurují prohlášení ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova spojená s mírem na Ukrajině, už nikoho z našinců překvapit nemůže. Že se ovšem už podobně začínají cenzurovat, respektive vynechávat, i důležité pasáže spojené s mírem na Ukrajině z prohlášení amerického ministra zahraničí Marca Rubio, je znepokojivá novinka. Proto dnes raději obě prohlášení na konci analýzy publikujeme celá, tak jak byla včera příslušnými oficiálními zdroji obou zemí zveřejněna.

Ukrajina stále rychleji prohrává válku, a už stojí otázka, kde se Rusko vlastně příští rok zastaví, či zastaví-li se vůbec. Včera ruské jednotky operační skupiny JIH opět postoupily o další 4km západním směrem, při šířce postupu ze severu na jih 7km, a vyčistily velkou vesnici Danylivka, a přerušily tak hlavní ukrajinskou zásobovací cestu táhnoucí se ze severního logistického uzlu Pokrovske do jižní pevnosti Huljajpole.  Rusové tak od 28. září do 13. listopadu letošního roku, na tomto úseku fronty, zahnali Ukrajince o slušných 28km na západ, (od 18.ledna do 13.listopadu celkem o 52km). A tento ruský postup na velkoměsto Záporoží se bude podle všeho ještě dále zrychlovat, protože Ukrajinci kladou ruské operační skupině JIH jen velmi sporadický odpor, (ve vojenské terminologii: provádějí pouze boj na zdrženou). A po té, co 18. října zkrachovala jejich obrana na řece Jančur, nyní rychle prchají za řeku Gančur, aby se na jejím západním břehu pokusili uchytit. Vzdálenost mezi koryty obou řek je průměrně 15km. Pokud Rusové překročí řeku Gančur tzv. “za zády prchajících Ukrajinců”, stejně jako tomu bylo 18. října na řece Jančur, budou Ukrajinci dále prchat stepí až k řece Верхня Терса, (šířka koryta 10-20metrů), tedy dalších 19km. A za řekou Верхня Терса už až k velkoměstu Záporoží na Dněpru, (vzdálenost 40km), není žádná další přirozená obranná linie, ani nejsou silné ukrajinské předpřipravené obranné linie. 

Řeka Верхня Терса, k níž nyní Ukrajinci zoufale prchají před náporem ruské operační skupiny JIH, je poslední obranná linie před Záporožím na Dněpru. Řeka má šířku 10 až 20 metrů, a je velmi mělká, a dá se přebrodit. 40km západně od této řeky je už velkoměsto Záporoží, které v roce 2023 Vladimír Putin slíbil, i s okolní stepí, ruským kozákům za jejich budoucí základnu, kde má každý kozák, které podepíše patřičné dokumenty, a prodělá předepsaný výcvik, dostat zdarma pár čtverečních verst půdy i s patřičným vybavením.  Autor fotky: Валерий Дед, zdroje zde.

Schematická mapa současné ruské ofenzívy na Záporoží (oranžový hexagon). Zleva – bleděmodrá čára = řeka Jančur, modrá = řeka Gančur, tmavě modrá = řeka Horní Tersa/Верхня Терса. Černá čára = zásobovací cesta z města Pokrovske do města Huljajpole, včera ji Rusové u obce Danylivky přerušili. Celé oblasti, kudy Rusové nyní útočí se historicky říká “Divoká pole“, a ač jde o původně velmi rozsáhlý region, tato jeho část je i dnes stále velmi řídce zalidněná, a nejsou v ní žádné přirozené obranné linie, jako řeky, lesy a nebo větší městečka, či aglomerace. Ukrajinská obrana je navíc historicky vybudována proti útoku z jihu, a ne proti útoku z východu, jak nyní postupují Rusové. 

Na této mapě krásně vidíte, jak je 1. a 2. linie ukrajinské obrany vybudována hlavně proti útoku z jihu. Současná linie postupu skupiny JIH je růžová čára. Když se podíváte pozorně do oblasti ruského postupu, vidíte, že zatímco do konce září 2025 se Rusové prodírali silně opevněným obranným pásmem (zelená barva), tak po překročení řeky Jančur už postupují prostorem bez předem vykopané ukrajinské obrany, a proto několikanásobně rychleji. Žlutá klikatá linie, je ukrajinská obrana připravená na řece Gančur. Pokud se Ukrajincům podaří odpoutat od Rusů a včas linii na řece Gančur obsadit, mohou Rusy na nějaký měsíc zastavit. Pokud Rusové dorazí k řece Gančur těsně za zády Ukrajinců, na některých místech řeku překročí, jako to udělali na Dněpru v roce 1943, a na řece Jančur v září 2025, a ukrajinská obrana na řece Gančur bude prolomena do pár týdnů. A nastane ústup k řece Horní Tersa = bleděmodrá linie. Protože Ukrajinci nemají žádné rychlé mobilní zálohy jako Rusové, nebudou mít šanci je zastavit, dokud se neuchytí za nějakou řekou v pevné obraně. O rychlosti ruského postupu vpřed, tak bude rozhodovat spíš počasí, než Ukrajinci.

(2) Nyní k oběma “cenzurovaným” prohlášením ministrů zahraničí Sergeje Lavrova a Marco Rubia.

Zatím, co prohlášení Sergeje Lavrova pro italská média bylo nepokrytě zcenzurováno, aby se nedostalo k veřejnosti, z prohlášení Marco Rubia pro americká média bylo, buď umně, či hloupě vynecháváno, a nebo přímo stejným způsobem cenzurováno.

Hlavním důvodem, proč byl Lavrov cenzurován, byla zřejmě skutečnost, že Lavrov připomněl, že Vladimír Putin vyhlásil speciální operaci proti Ukrajině – ne, aby získal další ruské státní území, – ale, aby ochránil ruskojazyčná a další etnika, která na Ukrajině po staletí žila, před jejich plánovaným násilným kulturním a jazykovým vyhlazením. A připomněl, že Rusko nestrpí, aby na Ukrajině vládla nějaká forma fašismu, a aby se Ukrajina stala územím NATO, nebo územím “fašizující se” EU.

Toto Lavrovovo vyhlášení zcela boří všechny mírové plány Kyjeva a Bruselu, protože definuje konec války, ne jako připadnutí nějakého území Ukrajiny Ruské federaci, ale jako změnu celé, nebo podstatné většiny Ukrajiny, na území geopoliticky striktně neutrální, bez strpění fašistů a banderovců v jeho veřejném prostoru. A bez vlastní signifikantní vojenské moci, a se zaručeným a plně realizovaným plnoprávným postavením národnostních a jazykových menšin. Mír tedy nebude uzavřen na linii příměří tak, aby Kyjevský režim získal čas, se vyzbrojit na další válku, a kulturně a jazykově vyhladit značnou část svých občanů v rámci jakési pološílené banderovské unifikace budoucího jednotného ukrajinského národa. Ale mír bude Ruskem akceptován, až budou přijaty původní Putinovy požadavky. (Viz podrobně celé Lavrovovo prohlášené dále.) A tedy EU, její Komisariát, i vlády zemí EU, si laskavě mohou své všechny mírové plány strčit někam…, protože pro Rusko jsou zcela nicotné a irelevantní, dokud nebudou obsahovat všechny Putinovy požadavky z přelomu let 21/22. A tedy vládám EU se jasně vzkazuje, nebalamuťte své občany, že usilujete o mít. Rusko všechny vaše návrhy kategoricky ignoruje, a bude ignorovat.

U prohlášení Marco Rubio je situace jiná. Média vynechala klíčovou větu, a ta zní: “proto jsme s nimi (Ukrajinci) vedli diskuse o obranných zbraních, které by mohly chránit jejich (městskou energetickou) síť. A vím, že jsme vedli probíhající technické rozhovory o konkrétním vybavení, které potřebují. Ale pokud je toto vybavení nakonec zničeno týden poté, co bylo nainstalováno, je to problémem. A taková je historie posledních dvou nebo tří let.”. (“that’s why we’ve been in discussions with them about defensive weapons to be able to protect their grid.  And I know we’ve been in ongoing technical conversations about the specific equipment they need.  But ultimately, if that equipment is ultimately destroyed a week later after it’s installed, that remains a problem.  And that’s been the history of the last two or three years“)

Určit, proč byla tato část Rubiova vystoupení vypuštěna z mainstreamových i ostatních médií, viz 12345, nechám na Vás. Je však jasní, že Rubio přiznal, že i nejmodernější a nejdražší americké zbraně nejsou schopny změnit průběh války, protože je Rusové pravidelně do týdne ihned na Ukrajině zničí!!!! A že tedy úsilí amerického prezidenta Donalda Trumpa dosáhnout míru diplomatickými prostředky, místo vojenskými, je válečné realitě zcela odpovídající politická strategie.

(3) Celý text prohlášení ministra zahraničí USA Marca Rubia – originál v angličtině zde.

OTÁZKA:   Pane ministře, domníváte se, že Rusko si ve skutečnosti mír nepřeje?

MINISTR RUBIO:   No, můžeme se řídit jen tím, co vidíme. Myslím, že jasně uvedli, co chtějí – chtějí zbytek Doněcku – a Ukrajinci s tím samozřejmě nesouhlasí. Takže teď vidíme, že pokračují v dálkových úderech na Ukrajinu, zjevně proto, aby degradovali jejich elektrickou síť a snažili se zemi demoralizovat nebo cokoli jiného, ​​a v Doněcku dosáhli určitých zisků. A ztrácejí 7 000 vojáků týdně – 7 000 mrtvých vojáků týdně z Ruska, takže – takže v tuto chvíli je to hodnocení, které musíme učinit. Vznesli požadavek, se kterým Ukrajina nemůže souhlasit, a tak se v tomto bodě nacházíme.

OTÁZKA:   Pane tajemníku —

OTÁZKA:   Neměl jste z Washingtonu žádné výsledky ohledně ukrajinské otázky – je to tak? Nebo jste je měl?

MINISTR RUBIO:   No, prezident zavedl sankce, o které ho požádali, takže se to stalo teprve nedávno. Ale co se týče výsledků, my pokračujeme v tom, co jsme dělali dosud, plus teď nové sankce.

OTÁZKA:   Pane tajemníku, evropská zástupkyně pro zahraniční politiku Kaja Kallasová mi řekla, že se o tom diskutovalo – diskutovalo se o vojenských operacích ve Venezuele a o Karibiku.

MINISTRYNĚ RUBIO:   Se mnou ne. Nikdo to nenadnesl. Myslím tím, že nikdo na schůzi to nenadnesl, v žádném…

OTÁZKA:   Ale na schůzích to bylo vzneseno –

MINISTR RUBIO:   Ne se mnou. Neřešili to se mnou. Možná to řešili mezi sebou, ale –a všichni teď přišli z CELAC nebo odkudkoli, kde byli. Ale na žádném ze setkání, která jsme měli včera večer ani dnes, se to ani jednou neřešilo.

OTÁZKA:   Omlouvám se, aby bylo jasno —

OTÁZKA:   Dovolte mi zeptat se – no, dovolte mi zeptat se vás na to. Řekla mi, že diskutovali o legalitě a že existují dva důvody, proč by operace byla legální: sebeobrana a rezoluce OSN; že ani jeden z nich se v tomto případě neuplatňuje; že se všichni potýkají s drogovou otázkou a že by měli diskutovat o tom, zda je třeba aktualizovat mezinárodní právo. Dovolte mi tedy zeptat se vás na to.

MINISTR RUBIO:   Nemyslím si, že Evropská unie má právo určovat, co je mezinárodní právo, a rozhodně nemá právo určovat, jak Spojené státy brání svou národní bezpečnost. Spojené státy jsou na naší polokouli pod útokem organizovaného zločinu a narko-teroristů a prezident reaguje na obranu naší země.

Přijde mi zajímavé, že všechny tyto země chtějí, abychom například posílali a dodávali jaderné rakety Tomahawk na obranu Evropy, ale když Spojené státy umisťují letadlové lodě na naší polokouli, kde žijeme, je to nějakým způsobem problém. Takže bych řekl, že Spojené státy – a tento prezident dal jasně najevo, že jeho úkolem je chránit Spojené státy před hrozbami namířenými proti Spojeným státům, a to je to, co v této operaci dělá.

OTÁZKA:   A kanadský ministr zahraničí říká, že byli ujištěni, že USA používají vlastní zpravodajské služby a že kanadské zpravodajské služby nejsou využívány. Bylo nám řečeno – nebo spíše existují zprávy – že Spojené království nesdílí zpravodajské informace o cílení.

MINISTR RUBIO:   Ano, pár bodů. Spojené státy – existují důvody, proč máme v regionu tato aktiva, a to shromažďování zpravodajských informací, a na základě toho jednáme. Samozřejmě nebudu zacházet do hloubky, pokud jde o zpravodajské záležitosti. Včera jsem viděl reportáž CNN – nebudu zacházet do velkých detailů, jen řeknu, že je to falešná zpráva. Je to falešná zpráva. A teď se děje to, že lidé s vizitkou, na které je vládní e-mail, se stávají zdroji, protože nevědí – ani o tom nevědí, takže buď mají nějaký záměr, nebo se chtějí z nich stát důležití, a je to záplava příběhů za příběhem, které jsou buď nepřesné, nebo zavádějící, a to spadá do kategorie obojího, tento příběh ano.

Ale když se vrátíme zpět, podívejte se, toto je protidrogová operace. Prezident ji nařídil na obranu naší země. Pokračuje. Probíhá. Může skončit zítra, pokud začnou – přestanou posílat drogové lodě. Madurův režim je narkoteroristický režim, obviněný v Jižním okrese Spojených států z narkoterorismu, ale co je důležitější, je to také překladiště, které těmto skupinám umožňuje operovat z jejich národního území. Umožňují přepravu drog. Mimochodem, otevřeně spolupracují na přepravě těchto drog do Spojených států a Evropy, takže by nám možná měli poděkovat.

Ale podstata je, že prezident bude bránit národní zájmy a národní bezpečnost Spojených států, které jsou ohroženy těmito teroristickými organizacemi.

OTÁZKA:   Pane ministře, dnes jste se setkal se svým saúdským protějškem. Můžete hovořit o tom, o čem se diskutovalo v rámci příprav na návštěvu MBS v Bílém domě příští týden? A dosáhnou Saúdové bezpečnostní dohody, která bude lepší než dohoda, kterou dříve uzavřel Katar?

MINISTR RUBIO:   No, na tom všem stále pracujeme. Myslím tím, že samozřejmě to všechno bude oznámeno těsně před návštěvou nebo během ní. Ale budeme s nimi muset podepsat nějaké dobré dohody. Od prezidentovy návštěvy tam bylo dosaženo velkého pokroku, takže na tom pracujeme. Jsem spokojený s tím, kde se to nachází. Stále je třeba doladit a finalizovat několik věcí, a příští týden budeme mít dobrou schůzku.

OTÁZKA:   Pane tajemníku?

OTÁZKA:   Pane tajemníku, rád bych jel do jiného regionu – omlouvám se.

MINISTR RUBIO:   Který z nich?

OTÁZKA:   Súdán.

MINISTR RUBIO:   Ano, je to hrozné.

OTÁZKA:   Přesně tak, a viděl jsem komuniké, které dnes vydala G7. Co si o tom myslíte? Dá se s tím teď něco udělat? Protože situace…

MINISTR RUBIO:   Na rozdíl od Karibiku, o kterém vám kdokoli řekl, že se o něm diskutovalo, k vám nebyl upřímný – nikdo to na žádném z nich nezmínil – a my jsme měli tři schůzky s celou čtyřčlennou skupinou – o tom se diskutovalo a my jsme z toho velmi znepokojeni. Jak víte, sponzorujeme tuto iniciativu Quad spolu s Egyptem, Saúdskou Arábií a Spojenými arabskými emiráty a myslím si, že základní problém, který máme, je, že RSF s věcmi souhlasí a pak je nikdy – nikdy nedodrží, takže teď máte pohromu.

A tak jsme – včera jsem se o tom setkal. Dnes jsme o tom několikrát diskutovali s různými zeměmi a myslím si, že je třeba něco udělat, aby se zastavily zbraně a podpora, kterou RSF dostávají, když pokračují ve svém postupu. Myslím, že je to výmluvné – humanitární skupiny nám říkají, že úroveň podvýživy a utrpení, kterou pozorují u některých z těchto lidí, kteří byli schopni uprchnout, je bezprecedentní, uvedly. Zaznamenaly věci, které nikdy předtím nezaznamenaly, a myslím, že ještě znepokojivější je, že neměly tolik uprchlíků, kolik očekávaly, protože předpokládají, že mnoho z nich je buď mrtvých, nebo tak nemocných a podvyživených, že se už nemohou hýbat. Takže to, co se tam děje, je děsivé. 

Myslím, že jsme na tomto Quadu pracovali až do července a srpna, protože existují země zapojené do pomoci těmto elementům v boji na místě a sdílíme mnoho stejných obav jako ostatní ohledně toho, jak by se to mohlo proměnit v hnízdo džihádistické a teroristické činnosti. Řešením však není bojovat ve válce, kde jsou civilisté doslova terčem znásilňování, sexuálního násilí a vražd, a to se přesně děje.

OTÁZKA:   Ale Spojené arabské emiráty —

OTÁZKA:   Jak hodnotíte roli SAE v tomto konfliktu?

OTÁZKA:   Ale Spojené arabské emiráty jim stále dodávají drony, čínské drony.

MINISTR RUBIO:   Ano, takže tvrdě pracujeme – víme, které strany jsou do toho zapojeny. Tyto věci – proto jsou součástí Quadu spolu s dalšími zúčastněnými zeměmi. A tak vám mohu jen říct na nejvyšší úrovni naší vlády, že se argumentuje a že je na příslušné strany vyvíjen tlak. Nechci dnes na tiskové konferenci nikoho kritizovat, protože to, co chceme, je dobrý výsledek. Tomuto se musí přestat. Myslím tím, že evidentně dostávají pomoc zvenčí, která jim to umožňuje – a tato pomoc evidentně nepochází jen od nějaké země, která za ni platí. Pochází také od zemí, které umožňují, aby jejich území bylo využíváno k přepravě a přepravě. Takže aby se to vyřešilo, je třeba se tím zabývat.

Nevím, jestli jste viděli, jak RSF před pár dny souhlasily s humanitárním příměřím, ale nehodlají ho dodržovat. A když se zmíníte o těchto zvěrstvech, vždy se schovávají za argument, že se jedná o darebácké živly. No, nejsou to darebácké živly. Dělají to systematicky a je to něco, co jsme brali velmi vážně a děláme vše, co je v našich silách, abychom přivedli příslušné země k jednacímu stolu a zastavili to. Musí to skončit.

OTÁZKA:   Podpořil byste – podpořil byste snahu Senátu, snahu Senátu o označení RSF za zahraniční teroristickou organizaci nebo SDTG?

MINISTR RUBIO:   Ano, myslím tím, že pokud by to pomohlo tohle ukončit, udělali bychom to. Ten návrh jsem neviděl. Vím, že někteří senátoři o tom se mnou diskutovali už před měsíci. Ale nakonec to prostě chceme – tohle musí skončit. A myslím si, že bohužel to, co se tady děje, je, že RSF dospěli k závěru, že vítězí, a chtějí pokračovat. A tím – nejenže bojují ve válce, která sama o sobě je dost špatná. Páchají – sexuální násilí a zvěrstva, prostě děsivá zvěrstva, na ženách, dětech, nevinných civilistech toho nejhoršího druhu. A to musí okamžitě skončit. 

A uděláme vše, co je v našich silách, abychom to ukončili, a vyzvali jsme partnerské země, aby se k nám v tomto boji připojily. A nedovolíme, aby proces Quad, který jsme vytvořili, byl štítem, za který se lidé schovávají a říkají: „No, jsme zapojeni do Quad. Snažíme se to vyřešit.“ Potřebujeme skutečná řešení a musí se stát velmi rychle; jinak se to, co je už takhle fraška, ještě zhorší.

OTÁZKA:   Mohu se vás konkrétněji zeptat na vaše hodnocení rozsahu těchto zvěrstev? Nedávno jsme slyšeli zprávy o 460 pacientech v nemocnici, civilistech, které zabily RSF.

MINISTR RUBIO:   Ano, to jsou ti, kteří se mohou dostat ven.

OTÁZKA:   Ano. Myslím tím, co – máte celkové zhodnocení rozsahu toho, co bylo spácháno v El Fasher?

MINISTR RUBIO:   No, nevím, co se týče čísel. Můžu vám říct, že jedna věc, která nás podle mě nejvíce šokovala, je to, že očekávali, že přijmou tisíce uprchlíků, a nepřijali je. Takže je zřejmé, že tito lidé nejsou šťastní, že tam žijí po roce obléhání města. Existuje důvod, proč nepřišli. A obáváme se, že důvod, proč nepřišli, je ten, že jsou mrtví, nebo proto, že jsou tak nemocní a hladoví, že se nemohou hýbat. Takže si myslím, že je to ještě horší – ne že by příliv uprchlíků v krizi byl pozitivní věc, ale když uprchlíci nepřicházejí a vy víte, že by jinak přišli, máte podezření, že jsou buď mrtví, nebo brzy zemřou. A to je přesně to, co nás teď opravdu tíží.

OTÁZKA:   Pane ministře, zpět k Ukrajině, několik spojenců zde oznámilo energetickou podporu, financování a další způsoby podpory, které pomohou Ukrajině stabilizovat energetické sítě. Existují v tomto ohledu nějaké konkrétní závazky USA –

MINISTR RUBIO:   No, s Ukrajinci jsme vedli rozhovory o tom, co potřebují, a vím, že ty rozhovory stále probíhají. A je zřejmé, že pomoci jim přežít zimu je důležité už jen z humanitárního hlediska. Problém je v tom, že ukrajinská energetická síť se každým rokem snižuje, takže každý rok začínají na nižší základní úrovni než v předchozím roce. A teď si myslím, že například v Kyjevě tráví 50 až 60 procent dne bez elektřiny. A odvedli obrovskou práci s přesměrováním své sítě a snahou se s tím vypořádat, ale to také znamená, že jsou hodiny dne, kdy to není možné – není voda. Není elektřina. Musíte si naplánovat obchodní a životní aktivity podle toho. A to je zjevně součástí ruské strategie, pokusit se zhroutit morálku na Ukrajině a vůli bojovat.

Takže jsme – proto jsme s nimi vedli diskuse o obranných zbraních, které by mohly chránit jejich síť. A vím, že jsme vedli probíhající technické rozhovory o konkrétním vybavení, které potřebují. Ale pokud je toto vybavení nakonec zničeno týden poté, co je nainstalováno, zůstává to problémem. A to je historie posledních dvou nebo tří let.

OTÁZKA:   Můžu se vrátit a zkusit znovu zasáhnout do té zpravodajské záležitosti o Venezuele? A pokusím se, aby to nebyla jen hypotetická otázka. Myslíte si, že vy, Spojené státy, potřebujete pomoc někoho jiného ohledně zpravodajských služeb, abyste mohli pokračovat v tom, co děláte?

MINISTR RUBIO:   Dovolte mi – řeknu vám tohle. Znovu, a když mluvím o zpravodajských záležitostech, prostě se k nim nevyjadřuji obecně. Stačí říct, že existuje důvod, proč máme v regionu prostředky. Tyto prostředky mimo jiné shromažďují zpravodajské informace. Jsme si velmi jisti informacemi, které máme. A nic se nestalo. V celém tomto procesu se nestalo nic, co by bránilo naší schopnosti identifikovat lodě s drogami a zasáhnout je.

OTÁZKA:   Aniž bych zacházel do podrobností o – zmínil jste, že příběh –

MINISTR RUBIO:   Aniž bych zacházel do detailů, chtěl byste detaily. Dobře, ať jde o to.

OTÁZKA:   Zmínil jste se, že ten příběh z minulých dnů je falešná zpráva.

MINISTR RUBIO:   Je to falešná zpráva –

OTÁZKA:   Nedošlo tedy k žádné změně ve sdílení zpravodajských informací ve Spojeném království?

MINISTR RUBIO:   Máme velmi silná partnerství se Spojeným královstvím a dalšími zeměmi. Opět platí, že se nic nezměnilo ani nestalo, co by jakkoli bránilo naší schopnosti dělat to, co děláme, ani nikoho nežádáme o pomoc s tím, co děláme v jakékoli oblasti – a to včetně armády.

OTÁZKA:   Myslíte si, že pobřežní stráž…

OTÁZKA:   Vyjádřilo Spojené království znepokojení nad americkými údery v Karibiku?

MINISTR RUBIO:   Co má teď?

OTÁZKA:   Vyjádřilo Spojené království USA znepokojení nad údery v…

MINISTR RUBIO:   O tom jsem s nimi nemluvil. Nemluvili o tom se mnou. Možná to sdělili médiím, ale přímo mně ne. Myslím, že ostatní vědí, co se děje, ale nemyslím si, že by to někdo – nikdo to se mnou přímo nenastolil. Dnes to rozhodně nenastolili. Ani jednou se o tom nemluvilo.

OTÁZKA:   Pane tajemníku, odvádí pobřežní stráž v Tichém oceánu efektivní práci?

MINISTR RUBIO:   Jistě. Myslím tím, my –

OTÁZKA:   Ohledně zákazu drog?

MINISTR RUBIO:   A zákazy pokračují. Problém je v tom, že samotné zákazy nejsou účinné. Musíte demotivovat tento průmysl, který tito teroristé používají k zaplavení naší země heroinem, kokainem, fentanylem. A tak – a mimochodem, destabilizují Karibik. Zákazy nemají – zákazy nemají žádný odstrašující účinek. Tyto drogové organizace si už zajistily fakt, že mohou ztratit 5 procent svých zásilek drog. To jim ale nezabrání v tom, aby v tom pokračovaly. To, co jste viděli, je dopad na drogové lodě. Viděli jste jich mnohem méně. Začínáte to vidět. Je to – jak v Tichomoří, tak v Karibské pánvi, zejména v Karibiku.

OTÁZKA:   Existuje nějaká reakce na prohlášení venezuelské vlády, že provádí masivní vojenskou mobilizaci v reakci na to, co nazývají hrozbou ze strany Spojených států?

MINISTR  RUBIO:   Nemají vládu. Existuje nelegitimní režim, který je v podstatě organizací pro obchodování s drogami, jež se sama zmocnila. Mimochodem, mnoho zemí zde zastoupených na summitu G7 neuznávají Madurův režim jako legitimní vládu. Takže obecně nereaguji na to, co říkají. Stačí říct, že problém, který máme, je, že nejvyšší představitel tohoto režimu, tohoto nelegitimního režimu, je také obžalován ve Spojených státech v Jižním okrese New Yorku z drogových deliktů. 

A bohužel, Bidenova administrativa – oba jeho synovci byli ve Spojených státech odsouzeni za obchodování s drogami a seděli ve vězení a odpykávali si federální tresty, když jim Bidenova administrativa udělila milost a propustila je spolu s Madurovým poskokem Alexem Saabem, který byl také ve vazbě v USA a čekal na soud – je také propustila se slibem, že uspořádá svobodné a spravedlivé volby. Takže my – oni – Bidenova administrativa byla podvedena. A podvedli další lidi. Podvedli Vatikán. Madurův režim oklamal další subjekty – Nory, kteří se snažili zapojit a zprostředkovat s nimi dohody. Ale podívejte, oni – tohle je protidrogová operace. A pokud přestanou posílat lodě s drogami, nebudou žádné problémy.

OTÁZKA:   Manuel Noriega byl také obžalovaný obchodník s drogami, kterého Spojené státy považovaly za nelegitimního vůdce, a my jsme ho zatkli. O tom mluvíte?

MINISTR RUBIO:   Ano. Když se to stalo, chodil jsem na střední školu, takže jsem se té operace neúčastnil. (Smích.) Říkám vám – můžu se vyjádřit pouze k tomu, čemu teď čelíme, a to je to, co prezident schválil, je operace, která má zastavit tyto teroristické organizace v zaplavování naší země drogami. A to právě provádíme. To je to, co schválil. To dělá armáda. Proto tam máme naše prostředky.

OTÁZKA:   Nemusíte snad —

OTÁZKA:   Mohu – pane tajemníku, ohledně Blízkého východu –

OTÁZKA:   Není nutné – pane tajemníku, není nutné to dělat i na souši? Existují názory, že většina fentanylu se dostává přes souš. 

MINISTR RUBIO:   Jistě, a s Mexičany máme vynikající spolupráci a Mexičané dnes dělají více než kdy dříve, aby to zastavili. Také v rámci dohody prezidenta s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem se dohodli na zařazení – myslím, že ředitel FBI, pokud ne dnes, měl nebo měl tiskovou konferenci, na které by to oznámil. Ale v rámci dohody, která byla uzavřena v Jižní Koreji před dvěma týdny, se Číňané dohodli na zařazení 13 klíčových prekurzorů. Takže poprvé, pokud se jim podaří omezit jejich dodávky do Mexika, bude to mít jistě dopad na výrobu fentanylu v Mexiku. A mexické úřady dnes dělají více než kdy dříve a my s mexickými úřady spolupracujeme úžeji než kdy dříve, co si pamatuji – možná určitě vůbec – abychom tento tok zastavili. 

Takže máme velmi – máme silnou spolupráci s Mexikem, Salvadorem, Ekvádorem, Guatemalou a mnoha zeměmi na této polokouli, které nám pomáhají na souši zastavit tyto toky. To je rozdíl mezi nimi a drogovými loděmi. S drogovými loděmi nespolupracujeme. Naopak, venezuelský režim dlouhodobě usnadňuje využívání venezuelského území jako překladiště drog.

OTÁZKA:   Pane ministře, setkal jste se zde i se svým indickým protějškem. Indie prohlásila, že pondělní výbuch v Dillí byl teroristický čin. Jak moc vás znepokojuje rostoucí napětí mezi Indií a Pákistánem, vzhledem k předchozímu napětí a bojům na jaře?

MINISTR RUBIO:   Ano. Myslím, že si uvědomujeme – ano, uvědomujeme si potenciál, který to nese. Ale myslím, že Indové – zaslouží pochvalu; byli velmi rozvážní, opatrní a velmi profesionální v tom, jak provádějí toto vyšetřování. Toto vyšetřování pokračuje. Je zřejmé, že se jednalo o teroristický útok. Bylo to auto naložené vysoce výbušnými materiály, které odpálilo a zabilo mnoho lidí. Ale myslím, že odvádějí velmi dobrou práci při vyšetřování; a myslím, že až budou mít fakta, zveřejní je.

Takže, ale jasně, myslím, že si uvědomujeme potenciál, který to má, a tak jsme o tom dnes trochu mluvili – o potenciálu, že se to musí stát něčím širším. Ale myslím, že počkáme a uvidíme, co jejich vyšetřování odhalí. Nabídli jsme pomoc, ale myslím, že jsou v tomto vyšetřování velmi schopní. Nepotřebují naši pomoc. Odvádějí dobrou práci a myslím, že k tomu přistoupili velmi rozvážně a profesionálně, jak to obvykle dělají.

OTÁZKA:   Zmínil jste Čínu a fentanyl. Existuje nějaký časový harmonogram pro zřízení této pracovní skupiny, o jejímž zřízení hovořil ministr financí, která by měla měřit pokrok Číny v boji proti tokům fentanylu?

MINISTR RUBIO:   Nevím. Budete se muset zeptat – myslím tím, že to je část – protože je to součástí obchodní dohody, bude se to z velké části týkat ministerstva financí a pravděpodobně i prvků vymáhání práva. Ředitel FBI ale před dvěma dny cestoval do Číny a měl velmi pozitivní schůzky. A ze všeho, co jsme dosud viděli a slyšeli, se zdá, že Číňané mají skutečný zájem na zařazení těchto látek do seznamu. Tyto prekurzorové chemikálie mají legitimní využití, ale když je všechny zkombinujete, vytvoří fentanyl, který není legitimní. 

A tak vše, co jsme od nich viděli, ukazuje, že to s tím myslí vážně, a prezident na oplátku snížil cla na fentanyl o polovinu. Očekáváme tedy, že obě strany dodrží svou část dohody, a zatím vše, co jsme viděli, naznačuje, že tak mají v úmyslu.

OTÁZKA:   Pokud jde o Blízký východ, můžete hovořit o…

OTÁZKA:   Dosáhli jste nějakého pokroku ohledně mezinárodních stabilizačních sil pro – dosáhli jste nějakého dalšího pokroku ohledně –

MINISTR RUBIO:   Myslím, že máme nový návrh, na kterém se nyní pracuje. Jsme optimističtí, že se tak stane. Je třeba to udělat správným způsobem a samozřejmě existuje mnoho různých zemí; je třeba vyvážit jejich zájmy a to, jak je to strukturováno nad rámec bezpečnostních sil. Takže si myslím, že v oblasti formulace rezoluce dosahujeme dobrého pokroku a doufejme, že v této věci budeme brzy jednat. Nechceme v tomto ohledu ztratit tempo. 

OTÁZKA:   Jaká by měla být její role? Představujete si ji jako potenciální bojovou sílu, která by se mohla podílet na raziích proti zbytkům Hamásu nebo ozbrojencům a jejich odzbrojování?

MINISTR RUBIO:   No, neměla by to být bojová síla, ale myslím tím, že by ani nemuselo být, protože dohoda, která byla podepsána a na které se všechny strany dohodly, požaduje demilitarizaci Hamásu. 

Takže si myslím, že otázkou je, kdo bude stát na této linii a za ní, aby zajistil bezpečnost, protože bezpečnost budete potřebovat. Pokud chcete skutečně zaplavit Gazu, zejména v té červené oblasti, která není pod izraelskou kontrolou – pokud chcete skutečně vidět obrovský nárůst nejen humanitární pomoci, ale i přestavby, budete potřebovat bezpečnost, a to nemůže být Hamás. Takže bude muset existovat síla, která zajistí jen základní každodenní bezpečnost. To je přesně to, co je rolí stabilizačních sil, stabilizovat.

Pokud jde o demilitarizaci, je to závazek, který Hamás učinil. Je to závazek, který učinili všichni naši partneři v rámci této dohody. A očekáváme, že tyto země – a to se děje – v příslušnou dobu, včetně nyní, vyvinou na Hamás tlak, aby tento závazek dodržel.

OTÁZKA:   Myslíte si ale, že by stabilizační síly měly jít za žlutou linii, pokud neexistuje – pokud existuje dohoda o odzbrojení Hamásu?

MINISTR RUBIO:   No, nakonec – myslím tím, podívejte, způsob, jakým se na to díváme, je, že nakonec nebude žádná žlutá čára. Nakonec tu bude Gaza a nic z ní nebude kontrolováno Hamásem. V současné době je tato žlutá čára tím, co rozlišuje mezi částmi Gazy pod kontrolou Hamásu a těmi, které pod kontrolou Hamásu nejsou. 

Nakonec by nic z toho nemělo být pod kontrolou Hamásu. Měla by existovat civilní palestinská organizace, která by Gazu řídila, a to je cíl – postavit tuto organizaci na nohy, dát jí kapacity, umožnit jí růst jak ve schopnostech, tak i důvěryhodnosti, a nakonec bude Gazu spravovat. Izraelci nechtějí vládnout Gaze. My nechceme vládnout Gaze. Žádná země na Blízkém východě nechce vládnout Gaze. Ale vybudování těchto kapacit bude nějakou dobu trvat a mezitím musí někdo zajistit bezpečnost. 

OTÁZKA:   Došlo k —

OTÁZKA:   Ale to zní jako – prostě to zní, jako byste říkal, že ISF nezasáhne, dokud nedojde k úplnému stažení Izraelců z linie.

MINISTR RUBIO:   Na tom se v rezoluci pracuje a to jsou otázky, které si klíčové partnerské země kladou předtím, než se zapojí, takže to je součástí probíhajících rozhovorů. Je však zřejmé, že před podpisem se to celé bude muset nějak vymezit, a to je součástí toho, co se děje. Nechci se k tomu vyjadřovat podrobně, jednoduše proto, že se na tom stále pracuje a projednává se to v rámci přípravy návrhu.

OTÁZKA:   Na Západním břehu Jordánu došlo k vlně násilí. Kritici tvrdí, že osadníci na Západním břehu Jordánu toto násilí páchají beztrestně. Zajímalo by mě, jaká je vaše reakce, zda byste si představoval, že by to nějakým způsobem mohlo podkopat nebo ohrozit některé z těchto dohod v Gaze.

MINISTR RUBIO:   Doufám, že ne. Myslím, že jsem dnes viděl komentáře od izraelského prezidenta a dokonce i od velitele IDF v tomto regionu, kteří odsuzovali to, co se stalo. Myslím, že v rámci toho také zaútočili na izraelské síly. Takže to – nemám všechny podrobnosti o tom, co se přesně stalo, ale to se v minulosti stalo.

Ale ano, podívejte, jistě existují určité obavy z toho, že se události na Západním břehu Jordánu rozšíří a vytvoří efekt, který by mohl podkopat to, co děláme v Gaze. Neočekáváme, že se to stane. Uděláme vše, co bude v našich silách, abychom se ujistili, že se to nestane. 

Myslím, že jste mluvil jen o té části s násilím, ale dnes jsem si myslel, že komentáře prezidenta Izraele a také velitele IDF v oblasti byly velmi silné. Byli napadeni jeho vlastní vojáci i policisté. Takže si myslím, že Izraelci dnes reagovali a ve skutečnosti vyslali své síly, aby na útoky reagovali, a proto se jejich síly dostaly pod útok některých z těchto elementů.

OTÁZKA:   Pane tajemníku, jste si vědom/a toho, že…

MINISTR RUBIO:   Počkejte chvilku. Jen do toho.

OTÁZKA:   Děkuji. Omlouvám se. Co se týče Sýrie, USA umožňují Sýrii obnovit provoz ambasády ve Spojených státech. Chtějí USA obnovit provoz ambasády v Sýrii? Pracujete na rozšíření –

MINISTR RUBIO:   No, ve Washingtonu je teď o něco bezpečněji než v Damašku, takže si myslím, že to je součástí problému. Chceme dát těmto lidem každou šanci na úspěch. Řekli nám, že chtějí vytvořit národní syrskou vládu, v níž bude zastoupen každý prvek syrské společnosti a bude se cítit bezpečně. Nechtějí, aby se Sýrie někdy znovu stala operační základnou pro Írán, pro ISIS nebo pro kteroukoli z těchto skupin. Chtějí, aby to byla země, ne odrazový můstek pro útoky proti jejich sousedům.

A proto jim chceme dát veškerou šanci na úspěch v tomto ohledu. Alternativou je, že pokud to nebude fungovat, pokud se to nestane a zhroutí se to, pak alternativou bude, že Sýrie upadne do občanské války a stane se hřištěm pro prakticky všechny nebezpečné elementy na Blízkém východě, včetně návratu Íránu, a dokonce to posílí Hizballáh. Takže nechceme, aby se to stalo, takže je to nejlepší možnost, jak tomu zabránit.

Takže chceme dát těmto lidem veškerou šanci na úspěch. Doufáme, že se jim to podaří. Nikdo nemůže zaručit, že se tak stane. Úkol, který si berou, je velmi obtížný. To zahrnuje i to, že některé z prvků, které pomohly současné vládě dostat se k moci a vyhnat Asada, jsou zahraniční bojovníci. Někteří z těch, kteří přišli a pomohli mu, jsou lidé s poměrně radikálními názory a ne všichni jsou zcela pod kontrolou vlády v Damašku. Na severu jsou problémy s Kurdy. Na jihu jsou problémy s beduíny a Drúzy. Izrael má tedy obavy o svou vlastní bezpečnost. Všechny tyto věci musí být vyvážené.

Takže tohle je – je to těžký úkol. Ale ptám se všech na alternativu, alternativu pro případ, že by to selhalo. Řekněme, že tento vládní projekt selhal, buď proto, že ho oni zařídí, nebo proto, že prostě není úspěšný. Pak uvidíte, jak Sýrie upadne do totální občanské války a stane se z ní jen neřízený prostor a hřiště pro ISIS, Hizballáh, Írán, al-Káidu, pro všechny nebezpečné elementy v regionu, a budeme mít v rukou úplně novou válku.

OTÁZKA:   Pane tajemníku?

MINISTR RUBIO:   Jen do toho. Omlouvám se.

OTÁZKA:   Děkuji, pane tajemníku. V komuniké se zmiňuje čínský jaderný arzenál a obavy z něj. Můžete popsat, jaké rozhovory probíhaly s ostatními členy GC a dalšími zástupci na schůzkách? A co jste jim řekl o závazku prezidenta Trumpa obnovit jaderné testy? 

MINISTR RUBIO:   No, nestalo se tak – ani – myslím tím, že Trumpův slib obnovit testování našich jaderných schopností – včetně nosičů nábojů – je srovnatelný s tím, co dělají ostatní země po celém světě. Musíme se ujistit, že tyto věci fungují a že jsou bezpečné.

Pokud jde o čínský jaderný program, o tom se na žádném z našich setkání nediskutovalo. To se dělo na úrovni zaměstnanců. Ale tohle jsou dlouhodobé obavy. Číňané provádějí nejrychlejší budování vojenských sil v dějinách lidstva, takže součástí toho je i rozšiřování jejich jaderných kapacit. Takže to samozřejmě sledujeme a myslím, že se toho všichni obávají.

OTÁZKA:   Tajemník/tajemnice?

OTÁZKA:   Pane ministře, ohledně sankcí vůči Rusku, do jaké míry se o tom diskutovalo, chtěl bych dále – dále zavést některé sankce –

MINISTR RUBIO:   Z naší strany už moc sankcí nezbývá. Myslím tím, že jsme zasáhli jejich velké ropné společnosti, což je přesně to, o co všichni žádají. Je zřejmé, že je nutné je zavést a bude to nějakou dobu trvat, než to začnete pociťovat. Ale myslím tím, že nevím, co víc se dá dělat. Myslím tím, že nám docházejí věci, které bychom v tomto ohledu mohli sankce uvalit. 

OTÁZKA:   Stínová flotila? 

MINISTR RUBIO:   Stínová flotila je vynucovací mechanismus a sankce samozřejmě musí být vymáhány. Takže nezavádíme sankce a pak je nevymáháme. Máme zájem je také vymáhat, takže – ale to je spíše otázka vymáhání. A stínová flotila se objevila, protože si myslím, že existují věci, které mohou Evropané proti stínovým flotilám dělat, jelikož se mnoho z nich děje v oblastech mnohem blíže k nim. 

OTÁZKA:   Pane tajemníku, dne —

OTÁZKA:   A pane, setkal jste se se svým mexickým protějškem.

MINISTR RUBIO:   Ano. 

OTÁZKA:   A mluvil jste o tom, že Mexiko pomáhá více než kdy jindy. V posledních týdnech došlo k medializované atentátu na starostu města ve státě Michoacán v Mexiku. Jak moc vás znepokojuje situace veřejné bezpečnosti v Mexiku? Co dalšího mohou USA udělat pro to, aby Mexiku pomohly v boji proti metle kartelů a násilí (nesrozumitelné)?

MINISTR RUBIO:   Jsme ochotni jim poskytnout jakoukoli pomoc, kterou si přejí. Samozřejmě nechtějí, abychom podnikli jednostranné kroky ani neposlali americké síly do Mexika, ale můžeme jim pomoci s vybavením, výcvikem, sdílením zpravodajských informací, se všemi možnými věcmi, které bychom mohli udělat, kdyby o to požádali. Musí o to požádat.

Ale podívejte, ptal jste se na jednoho starostu. Nejde jen o to – byli tam i jiní starostové, byli tam novináři, byli tam politici, byli tam soudci – tyto kartely, které jsou velmi mocné. A jednou z věcí, o kterých nikdo nediskutuje, je vzestup těchto nadnárodních teroristických organizací. A jen proto, že nejsou ideologicky motivované, neznamená, že nejsou teroristé. Nemusíte být ideologicky založení, abyste byli teroristou. A jsou teroristy, protože v mnoha případech disponují více zbraněmi, lepším výcvikem, lepšími zpravodajskými informacemi a více schopnostmi než národní státy. 

V případě Ekvádoru tyto teroristické organizace ohrožují ekvádorský stát. Mám na mysli umisťování izraelských obranných sil a útoky – promiňte – umisťování improvizovaných výbušných zařízení a útoky na prezidentský konvoj. V Mexiku jsou oblasti země, které jsou, upřímně řečeno, řízeny a spravovány – těmito kartely, které jsou mocnější než místní orgány činné v trestním řízení nebo dokonce národní síly. Takže to je problém na celé polokouli. 

V případě Haiti to není – v případě Haiti to není – problém Haiti není v nějakém ideologickém hnutí. Problém Haiti spočívá v ozbrojených gangech, které jsou v mnoha případech silnější a schopnější se jim postavit než haitské síly. 

Takže toto je něco, co – toto je pravděpodobně nejzávažnější endemický problém v regionu – to, že my – tohle nejsou jen zločinecké organizace. Jsou to teroristické organizace, protože ohrožují životaschopnost a schopnosti národních států. Podkopávají – a snaží se – v případě Haiti se snaží, aby Haiti nemělo vůbec žádnou vládu. Je to pro ně jen hřiště. To je něco, čím se Madurův režim stal ve Venezuele, a oni byli posíleni, a samozřejmě i v některých částech Mexika. 

Ale úroveň spolupráce mezi USA a Mexikem je dnes na historickém maximu, roste a je pozitivní. Je poháněna tím, co žádají, co potřebují a tím, že jim pomáháme zlepšit jejich vlastní schopnosti, pokud nás o tuto pomoc požádají. A v některých případech je mají, v jiných tyto schopnosti již mají. 

Takže s nimi máme velmi dobrý vztah. V prvních 10 měsících letošního roku jsme udělali neuvěřitelný pokrok, ale je to velký problém, který existuje už velmi dlouho. Takže se pustíme do něčeho, co existuje už dlouho, takže bude chvíli trvat, než uvidíme měřitelný pokrok. V některých případech se nám to již podařilo. Například získáváme extradice rychleji než kdykoli předtím – ne vždy, ale v mnoha z těchto případů. Takže si nemůžeme stěžovat na úroveň spolupráce, kterou jsme měli ze strany Mexika, a práce, kterou s nimi děláme, je historická –

OTÁZKA:   Ohledně Haiti —

MINISTR RUBIO:   – ale je třeba udělat ještě mnoho.

OTÁZKA:   Co se týče Haiti, dosáhli jste dnes na summitu G7 nějakých závazků ohledně – ohledně bojových jednotek proti gangům? 

MINISTR RUBIO:   No, myslím tím, že Kanaďané už vystoupili. Takže na Haiti máme dvě výzvy. První je, že musíme dokončit přechodné období pro jednotky pro potlačování gangů, takže zbývají další tři měsíce začátkem příštího roku, které je třeba financovat. Dohodli jsme se na financování první poloviny přechodné fáze, která nás dovede na konec tohoto kalendářního roku. A nyní je třeba získat peníze od mezinárodních partnerů na financování druhých tří nebo čtyř měsíců přechodu. Pak musíme získat peníze pro kancelář OSN a jednotky pro potlačování gangů a musíme přesvědčit země, aby se dobrovolně přihlásily k vyslání sil. Nemůžeme nechat Keňany, aby to zvládli sami s 2 000 vojáky.

Takže je před námi spousta práce. Pracujeme na tom každý den. Máme celý tým, který na tom pracuje každý den. A žádáme o tři věci: peníze na zbývající přechodnou fázi – polovinu jsme pokryli, zbytek světa by měl být schopen pokrýt druhou polovinu; za druhé jsou to peníze na kancelář OSN a jednotky pro potlačování gangů; a za třetí jsou to síly. Země se zavazují nasadit síly, aby se počet zvýšil na 5 000 namísto 2 000. A my jsme velmi vděční za to, co Keňané již udělali, takže nechceme, aby byli opuštěni, vítáme je a povzbuzujeme je, aby zůstali součástí sil pro potlačování gangů.

OTÁZKA:   Je někdo připraven převzít vedení za Keňany? 

MINISTR RUBIO:   No, my prostě – ne, to jenom další země se k tomu připojí, to my –

OTÁZKA:   Ano – ano. 

MINISTR RUBIO:   Nebudou to jen Keňané sami. 

OTÁZKA:   Ne, ne, ano, ale vést to? 

MINISTR RUBIO:   Na tom právě teď pracujeme. Jak vidíte, nejedná se o – vlastně ne – o práci, kterou je třeba v tomto ohledu udělat, a myslíme si, že v tomto ohledu je potřeba větší účast naší hemisféry. Je to opravdu něco, v čem bychom rádi viděli vyšší míru účasti z naší hemisféry. 

Vítáme i další země, ale myslíme si, že je důležité, aby se na tom podílely i země naší polokoule, protože se jedná o výzvu pro celou polokouli. 

OTÁZKA:   Pane, pokud já —

OTÁZKA:   Probíhají právě teď jednání před vypršením platnosti nové smlouvy START v únoru? 

MINISTR RUBIO:   Ne, neexistuje žádná aktivní, otevřená – myslím tím, že probíhají rozhovory o tom, že bychom s nimi o tom mohli mluvit. Veřejně vyjádřili o to určitý zájem, takže to děláme. A myslím, že to je – a oddělujeme to od kontextu celé Ukrajiny. 

Takže – ale podívejte, s Rusy komunikujeme na různých úrovních každý den, možná ne na mé úrovni, ale ať už se jedná o operace naší ambasády, problémy nebo věci, na které jste se právě ptali ohledně New START. Ale dnes k tomu nemám žádné zprávy.

OTÁZKA:   Jaký je váš současný vztah s Lavrovem? 

MINISTR RUBIO:   Nemluvil jsem s ním měsíc, ale je to v pořádku.

OTÁZKA:   Jak dopadl poslední rozhovor? 

MINISTR RUBIO:   No, myslím, podívejte, poslední rozhovor, myslím, že by to mohl být – charakterizoval bych ho tak, že si myslím, že na obou stranách panovala shoda, že až se naši prezidenti příště setkají, musí dojít ke konkrétnímu výsledku. Musíme si hned od začátku uvědomit, že máme reálnou šanci dosáhnout něčeho pozitivního. A rádi bychom, aby se to stalo. Rádi bychom viděli konec této války, ale nemůžeme se dál scházet jen kvůli schůzkám. A myslím, že obě strany to tak nějak vnímají, alespoň to jsem si z našich rozhovorů odnesl.

Takže mé rozhovory s ním byly vždycky profesionální a produktivní. Ale samozřejmě chceme vidět výsledky.

OTÁZKA:   Pane, (nesrozumitelné).

OTÁZKA:   Máte, pane, nějaké důkazy o tom, že Rusové nebo Wagnerova skupina, další prostředníci, jsou v Súdánu zapojeni do pokračování těchto…

MINISTR RUBIO:   V Súdánu je zapojeno mnoho aktérů, ale myslím si, že hlavní výzvou, které právě teď čelíme – a tím nezlehčuji to, co druhá strana udělala, nebo co dalšího – jsou spáchány další zvěrstva, různé skupiny, které se na tom podílejí, a to včetně potenciálně Íránců, přinejmenším peníze a zbraně, které proudí na druhou stranu. 

Ale myslím, že naším největším problémem právě teď – nechceme je vyčleňovat, ale musíme – je to, co RSF udělaly v posledních týdnech, že nemají výrobní kapacity. Někdo jim dává peníze a někdo jim dává zbraně, a ty procházejí přes nějakou zemi. A my víme, kdo to je, a budeme s nimi o tom mluvit a dáme jim pochopit, že tohle – bude to mít špatný dopad na ně, bude to mít špatný dopad na svět, pokud to nedokážeme zastavit. 

OTÁZKA:   Pane tajemníku, jak moc vás znepokojuje…

OTÁZKA:   Pane ministře, ohledně ruských aktiv, zapojí se USA do plánu Evropanů využít zmrazená ruská aktiva na podporu Ukrajiny? 

MINISTR RUBIO:   No, ministr Bessent se tímto tématem tak nějak zabývá, takže bych ho v tom nechtěl předbíhat. Doporučuji vám, abyste se na to zeptali ministerstva financí. Myslím tím, že prostě nechci – nechám ho mluvit o tom, co jsme měli na poslední schůzi –

OTÁZKA:   Bylo to dnes zde projednáváno? 

MINISTR RUBIO:   No, myslím tím, že jsme si vědomi úsilí v Evropě. Je zřejmé, že existuje několik zemí, které z toho nejsou nadšené, takže – ale to je evropská záležitost. Co se týče zmrazených aktiv ve Spojených státech a našeho přístupu k nim, na tom pracuje ministr financí a my na tom pracujeme kolektivně jako tým. Ale odkážu vás na něj. Nechci se k tomu vyjadřovat a v ničem ho předbíhat. 

OTÁZKA:   Pane tajemníku, jak moc vás to znepokojuje…

OTÁZKA:   Podporují USA evropský plán? 

MINISTR RUBIO:   Znovu opakuji, že se na to také dívá. Podívejte, my – stejně jako kdokoli jiný, i my máme určité nezamýšlené důsledky, ale my – v tuto chvíli k tomu nemám žádné oficiální prohlášení. 

OTÁZKA:   Jak moc vás znepokojuje…

OTÁZKA:   Delegace přijíždí kvůli —

OTÁZKA:   Jen velmi stručně k ruským invazím ve východní Evropě, jako třeba —

MINISTR RUBIO:   Co je to teď? 

OTÁZKA:   Ruské vpády, narůstající vpády do východoevropských zemí. Jak moc vás tyto vpády znepokojují? A jakékoli —

MINISTR RUBIO:   Ano, nejsme jim nakloněni. Tedy, nemáme je rádi. Ale máme silný závazek vůči NATO a bránit naše partnery, pokud by někdy byli napadeni. Myslíme si, že jakékoli – tyto provokace pocházejí z Ruska. Myslíme si, že jsou kontraproduktivní a zjevně vytvářejí vysokou úroveň napětí, která by mohla vyvolat něco širšího, což by byla špatná zpráva pro ně a špatná zpráva pro všechny. 

OTÁZKA:   A pokud mohu, jedna rychlá otázka k Maďarsku, pane tajemníku. Vydali jste výjimku –

PANÍ MINISTR RUBIO:   Ano. 

OTÁZKA:   — výjimka ze sankcí pro Maďarsko. Existují protichůdné zprávy o omezeních funkčních období. Jedná se o jeden rok nebo o dobu neurčitou? 

MINISTR RUBIO:   Takže pane prezidente – záleží na situaci. Takže je tu problém s jadernou elektrárnou, která je již ve výstavbě a musí být dokončena, a – protože se jedná o ruskou společnost, která provedla návrh a stavbu – chceme, aby ji mohly dokončit, protože chceme, aby byla energeticky nezávislá. 

V případě ropovodů a plynovodů se jedná o prodloužení o jeden rok, protože jejich okamžité uzavření by bylo pro jejich ekonomiku hluboce traumatické. Je to jen velmi malá část toho, co Rusko prodává. Je to téměř všechno, co kupují, a pro Maďarsko by bylo hluboce destabilizující, kdyby ztratili přístup k těmto energetickým zdrojům.

Dobře, všichni. Děkuji vám.

(4) Celé “cenzurované” italské prohlášení Sergeje Lavrova tak, jak bylo v Rusku publikováno. Originál v ruštině zde.

Říká se, že k nové schůzce Vladimira Putina a Donalda Trumpa v Budapešti nedošlo, protože i americká administrativa si uvědomila, že nejste připraveni na jednání o Ukrajině. Co se pokazilo po summitu v Anchorage, který nabídl naději na zahájení skutečného mírového procesu? Proč Rusko trvá na požadavcích, které Putin nastínil v červnu 2024, a v jakých otázkách byste mohli dosáhnout kompromisu?

“Anchorage Understandings” jsou důležitým milníkem v hledání dlouhodobého míru na Ukrajině, a to překonáním důsledků krvavého, protiústavního státního převratu v Kyjevě v únoru 2014, zorganizovaného Obamovou administrativou. Vycházejí ze současné reality a velmi se podobají podmínkám pro spravedlivé a udržitelné urovnání ukrajinské krize, které formuloval ruský prezident Vladimir Putin v červnu 2024.

Zhodnotili jsme, že tyto podmínky byly Trumpovou administrativou vyslyšeny a akceptovány, a to i veřejně – především pokud jde o nepřijatelnost zatahování Ukrajiny do NATO za účelem vytvoření strategických vojenských hrozeb pro Rusko přímo na jeho hranicích.

Washington také otevřeně uznal, že po referendech konaných v pěti historických regionech naší země, jejichž obyvatelé jednoznačně hlasovali pro sebeurčení od kyjevského režimu, který je prohlásil za „ne-lidi“, „stvoření“ a „teroristy“, a pro znovusjednocení s Ruskem, nebude možné ignorovat územní otázku.

Americká koncepce, kterou zvláštní zástupce S. Witkoff přivezl do Moskvy týden před summitem o Aljašce jménem amerického prezidenta, byla postavena na tématu bezpečnosti a územních realit. Prezident Vladimir Putin v Anchorage informoval prezidenta Donalda Trumpa, že jsme se dohodli na přijetí této koncepce jako základu a zároveň navrhli konkrétní krok, který by připravil cestu k její praktické realizaci.

Americký vůdce prohlásil, že se potřebuje poradit, ale ani po jeho setkání se spojenci následující den ve Washingtonu jsme na naši kladnou odpověď na výše zmíněné návrhy, které Moskvě na Aljašce předal S. Witkoff, nedostali žádnou odpověď. Žádná odpověď se nedostavila ani během mého setkání s ministryní zahraničí Markem Rubiem v New Yorku v září, kdy jsem jí připomněl, že na konzultaci stále čekáme.

Abychom pomohli našim americkým kolegům definovat podstatu jejich vlastní myšlenky, sepsali jsme aljašské dohody do neoficiálního dokumentu a předali je Washingtonu. O několik dní později, na žádost Donalda Trumpa, telefonicky hovořil s Vladimirem Putinem a po pečlivé přípravě summitu se dohodli na setkání v Budapešti. Nebylo pochyb o tom, že dohody z Anchorage budou projednány.

O pár dní později jsme s M. Rubiem hovořili telefonicky a poté Washington, poté, co rozhovor označil za konstruktivní (byl skutečně obchodní a užitečný), oznámil, že po něm není nutné osobní setkání mezi americkým ministrem zahraničí a ruským ministrem zahraničních věcí za účelem přípravy kontaktu na nejvyšší úrovni.

Nevím, odkud ani od koho pocházely zákulisní zprávy americkému vůdci, které vedly k tomu, že buď odložil, nebo zrušil budapešťský summit. Ale nastínil jsem vám osnovu událostí, která je založena výhradně na faktech, za která jsem zodpovědný. A nemám v úmyslu reagovat na do očí bijící falešné zprávy o „nepřipravenosti Ruska na jednání“ nebo o „narušení“ summitu v Anchorage. Promluvte si s Financial Times, které, jak tomu rozumím, spustily tento falešný narativ, zkreslující podstatu a sled událostí, aby svalily vinu na Moskvu a odvedly Donalda Trumpa z cesty, kterou sám navrhl – totiž směrem k udržitelnému, dlouhodobému míru, nikoli k okamžitému příměří, do kterého ho Zelenského vtahují jeho evropští páni, posedlí snahou o oddech a pumpováním nacistickému režimu zbraní k pokračování války proti Rusku.

Pokud by BBC upravila videozáznam projevu Donalda Trumpa a přiměla ho vyzvat k útoku na Kapitol, pak by Financial Times, jak se zde říká, lacině lhaly. A my jsme i nadále připraveni uspořádat druhý rusko-americký summit v Budapešti, pokud bude skutečně stavět na dobře prozkoumaných výsledcích z Aljašky. Datum však ještě nebylo stanoveno. Rusko-americké kontakty pokračují.

„Speciální vojenská operace není válka o území.“

Jednotky ruských ozbrojených sil v současnosti ovládají menší území než v roce 2022, po prvních týdnech tzv. speciální vojenské operace. Pokud skutečně vítězíte, proč nemůžete zasadit rozhodující úder? Můžete také vysvětlit, proč neposkytujete oficiální informace o svých ztrátách?

– Speciální vojenská operace (SVO) není válkou o území, ale operací na záchranu životů milionů lidí, kteří na těchto územích žijí po staletí a které chce kyjevská junta vyhladit – legálně, zákazem jejich historie, jazyka a kultury, a fyzicky – s pomocí západních zbraní.

Dalším klíčovým cílem Ústředního vojenského okruhu je spolehlivě garantovat bezpečnost Ruska a mařit plány NATO a EU na vytvoření nepřátelského loutkového státu na našich západních hranicích, založeného jak právně, tak prakticky na nacistické ideologii. Zastavování fašistických a nacistických agresorů nám není nováčkem – dělali jsme to během druhé světové války a uděláme to znovu.

Na rozdíl od Západu, který smazal z povrchu zemského celé městské bloky, my chráníme lidi – civilisty i vojáky. Naše ozbrojené síly jednají s maximální zodpovědností a provádějí přesné údery výhradně proti vojenským zařízením a dopravní a energetické infrastruktuře, která je podporuje.

O ztrátách na bojištích se obecně veřejně nediskutuje. Řeknu jen, že letos během repatriace padlých vojáků ruská strana předala přes devět tisíc těl vojáků ukrajinských ozbrojených sil. Z Ukrajiny jsme obdrželi 143 těl našich vojáků. Vyvoďte si vlastní závěry.

“JSEM HRDÝ NA SVOU ZEM”

Vaše vystoupení na summitu v Anchorage ve svetru s nápisem „SSSR“ vyvolalo mnoho otázek. Někteří to vnímali jako potvrzení vaší touhy pokud možno znovu vytvořit bývalý sovětský prostor (Ukrajinu, Moldavsko, Gruzii, pobaltské státy), ne-li obnovit SSSR úplně. Byl to zašifrovaný vzkaz, nebo jen vtip?

– Jsem hrdý na svou zemi, kde jsem se narodil a vyrůstal, kde jsem získal dobré vzdělání a kde jsem začal a pokračuji svou diplomatickou kariéru.

Rusko, jak víme, je nástupcem SSSR a naše země-civilizace jako celek má tisíciletou historii. Lidová suverenita na novgorodském veče vznikla dávno předtím, než Západ vůbec začal organizovat demokratické hry. Mimochodem, mám tričko se znakem Ruského impéria, ale to neznamená, že ho chceme oživit.

Jednou z našich největších předností, na kterou jsme právem hrdí, je neustálý rozvoj a posilování státu v průběhu jeho velké historie sjednocování a konsolidace ruského i všech ostatních národů země. Ruský prezident Vladimir Putin o tom nedávno podrobně hovořil během oslav Dne národní jednoty. Nehledejte zde tedy politické signály. Patriotismus a loajalita k vlasti sice na Západě vymírají, ale pro nás jsou součástí našeho genetického kódu.

„Nacismus znovu zvedá hlavu“

Pokud jedním z cílů speciální vojenské operace bylo vrátit Ukrajinu do sféry vlivu Ruska, jak by se mohlo zdát z požadavků na stanovení množství jejích zbraní, nemyslíte si, že současný ozbrojený konflikt, ať už skončí jakkoli, dává Kyjevu velmi specifickou mezinárodní roli a identitu, která se od Moskvy stále více distancuje?

Cíle Smíšené vojenské rady definoval ruský prezident Vladimir Putin v roce 2022 a zůstávají relevantní dodnes. Nejde o sféry vlivu, ale o návrat Ukrajiny k neutrálnímu, nezúčastněnému, nejadernému statusu, s přísným respektováním lidských práv a všech práv Rusů a dalších národnostních menšin. Tyto závazky jsou přesně zakotveny v Deklaraci nezávislosti Ukrajiny z roku 1990 a její Ústavě a právě s těmito proklamovanými závazky Rusko uznalo nezávislost ukrajinského státu.

Usilujeme a budeme i nadále usilovat o návrat Ukrajiny ke zdravým a udržitelným kořenům její státnosti. To zahrnuje odmítnutí podlézavého odevzdání jejího území za účelem vojenského rozvoje ze strany NATO (a Evropské unie, která se rychle stává stejně agresivním vojenským blokem), očištění od nacistické ideologie zakázané v Norimberku a obnovení všech práv Rusů, Maďarů a všech ostatních národnostních menšin.

Je příznačné, že bruselské elity, zatímco vtahují kyjevský režim do EU, mlčí o jeho do očí bijící diskriminaci „nepůvodních národů“ (jak Kyjev opovržlivě označuje Rusy, kteří na Ukrajině žijí po staletí), a zároveň chválí Zelenského juntu jako obhájkyni „evropských hodnot“. To je dalším potvrzením, že nacismus v Evropě opět zvedá hlavu. To je důvod k obavám, zejména s ohledem na skutečnost, že Německo a Itálie spolu s Japonskem nedávno začaly hlasovat proti každoroční rezoluci Valného shromáždění OSN o nepřípustnosti glorifikace nacismu.

Západní lidé se netají tím, že vedou de facto zástupnou válku proti Rusku, přičemž jako své podporovatele využívají Ukrajince a která neskončí ani „po současné krizi“. To opakovaně prohlásili generální tajemník NATO Martin Rutte, britský premiér Starmer, bruselští byrokraté Ursula von der Leyen a Kaja Kallasová a zvláštní vyslanec amerického prezidenta pro Ukrajinu Chris Kellogg. Je zřejmé, že odhodlání Ruska zajistit si bezpečnost před hrozbami, které představuje Západ prostřednictvím režimu, který ovládá, je legitimní a oprávněné.

„Očekáváme, že ve Washingtonu zvítězí zdravý rozum.“

USA také posílají zbraně na Ukrajinu a nedávno dokonce diskutovaly o možnosti přesunu řízených střel Tomahawk do Kyjeva. Proč se vaše postoje a hodnocení politiky USA a Evropy liší?

Většina evropských hlavních měst nyní tvoří páteř tzv. „koalice ochotných“, která si přeje jen jedno: aby boje na Ukrajině pokračovaly co nejdéle, „dokud nebude zabit poslední Ukrajinec“. Zjevně nemají jiný způsob, jak odvést pozornost svých voličů od rychle se zhoršujících domácích socioekonomických problémů.

Z peněz evropských daňových poplatníků sponzorují teroristický režim v Kyjevě a dodávají zbraně, které se používají k systematickému vraždění civilistů v ruských regionech a Ukrajinců prchajících před válkou a nacistickými katy. Sabotují jakékoli mírové úsilí a odmítají přímý kontakt s Moskvou. Uvalují stále rostoucí „sankce“, které se jejich ekonomikám vracejí jako bumerang. Otevřeně se připravují na novou velkou evropskou válku proti Rusku. Přesvědčují Washington, aby nesouhlasil se spravedlivým a spravedlivým diplomatickým urovnáním.

Jejich hlavním cílem je podkopat pozici současné administrativy amerického prezidenta, která se zpočátku zasazovala o dialog, zkoumala postoj ruské strany a prokázala odhodlání najít udržitelné mírové řešení.

D. Trump několikrát veřejně přiznal, že jedním z důvodů ruských činů bylo rozšíření NATO, tedy přiblížení infrastruktury aliance k hranicím naší země – tedy něco, před čím prezident V. V. Putin a Rusko varují posledních dvacet let.

Doufáme, že ve Washingtonu zvítězí zdravý rozum a oddanost tomuto principiálnímu postoji a že se zdrží kroků, které by mohly konflikt posunout na novou úroveň eskalace.

Zároveň naše armáda nerozlišuje, odkud ukrajinské ozbrojené síly dostávají zbraně – z Evropy nebo ze Spojených států. Veškeré vojenské cíle jsou okamžitě zničeny.

„KONFRONTACE NENÍ VOLBA RUSKA“

Vy jste stiskl „resetovací tlačítko“ s Hillary Clintonovou, ačkoli se věci následně vyvinuly poněkud jinak. Je reset ve vztazích s Evropou možný? Mohla by sdílená bezpečnost poskytnout základ pro zlepšení současných vztahů?

Konfrontace způsobená bezohlednou a marnou politikou evropských elit není volbou Ruska. Současný stav věcí neslouží zájmům našich národů. Přál bych si, aby si evropské vlády, z nichž většina prosazuje zuřivě protiruskou politiku, uvědomily plné nebezpečí takového katastrofálního postupu. Evropa již bojovala pod vlajkami Napoleona a v minulém století pod nacistickými prapory a standartami Hitlera.

Někteří evropští lídři mají krátkou paměť. Až toto rusofobní šílenství – jinak se to nedá říct – pomine, budeme otevřeni kontaktům a budeme si moci poslechnout, jak s námi naši bývalí partneři plánují obchodovat v budoucnu. Pak se rozhodneme, zda je ještě prostor pro upřímnou interakci.

Euroatlantický bezpečnostní systém, který existoval do roku 2022, byl západním úsilím zcela zdiskreditován a rozebrán. V tomto ohledu prezident Vladimir Putin předložil iniciativu na vytvoření nové architektury rovné a nedělitelné bezpečnosti v Eurasii. Ta je otevřená všem státům kontinentu, včetně jeho evropské části, ale bude muset být vedena zdvořile, bez neokolonialistické arogance, na základě principů rovnosti, vzájemného respektu a rovnováhy zájmů.

“TOMU SE ŘÍKÁ SAMOZOLACE”

— Ozbrojený konflikt na Ukrajině a následná mezinárodní izolace Ruska vás pravděpodobně připravily o možnost efektivněji jednat v jiných krizových oblastech, jako je například Blízký východ?

Pokud se „historický Západ“ rozhodne od někoho izolovat, nazývá se to sebeizolací. A i zde jsou řady křehké: letos se Vladimir Putin setkal s vůdci Spojených států, Maďarska, Slovenska a Srbska.

Je také zřejmé, že moderní svět se neomezuje pouze na západní menšinu. Tyto dny skončily s příchodem multipolarity. Naše vztahy se zeměmi globálního Jihu a Východu – které představují více než 85 % světové populace – se nadále rozšiřují. V září ruský prezident uskutečnil státní návštěvu Číny. Jen v posledních měsících se Vladimir Putin zúčastnil summitů ŠOS, BRICS, SNS a Rusko-Střední Asie, zatímco naše delegace na vysoké úrovni se zúčastnily summitů APEC a ASEAN a nyní se připravují na summit G20.

Pravidelně se konají summity a ministerská setkání Rusko-Afrika a Rusko-Rada pro spolupráci v Perském zálivu. Země po celém světě se řídí svými základními národními zájmy, nikoli diktátem svých bývalých koloniálních mocností.

Naši arabští přátelé oceňují konstruktivní účast Ruska v úsilí o řešení regionálních konfliktů na Blízkém východě. Současná jednání o palestinské otázce v OSN potvrzují potřebu využít potenciál všech vlivných externích aktérů; jinak z toho nevzejde nic trvalého a v lepším případě jen barevné ceremoniály. V mnoha dalších mezinárodních otázkách se naše postoje s našimi blízkovýchodními přáteli také shodují nebo jsou si velmi blízké, což usnadňuje interakci v OSN a na dalších multilaterálních fórech.

„Mluvit o „nerovnováze“ je nevhodné.“

– Nemyslíte si, že v novém multipolárním světovém řádu, který prosazujete a podporujete, se zvýšila ekonomická a vojenská závislost Ruska na Číně, což vytváří nerovnováhu ve vašem historickém spojenectví s Pekingem?

„Neprosazujeme“ multipolární světový řád; ten objektivně vzniká – nikoli dobýváním, zotročováním, útlakem a vykořisťováním, jak kolonizátoři budovali svůj „řád“ (a poté kapitalismus), ale spoluprací, zohledňováním vzájemných zájmů a racionálním rozdělením práce založeným na sjednocení komparativních konkurenčních výhod zúčastněných zemí a integračních struktur.

Pokud jde o vztahy mezi Ruskem a Čínou, nejedná se o alianci v tradičním slova smyslu, ale o efektivnější a pokročilejší formu interakce. Naše spolupráce není bloková a není namířena proti třetím zemím. Kategorie „vůdce“ a „následovník“, běžné pro aliance vytvořené během studené války, zde nejsou použitelné. Proto je hovořit o jakékoli „nerovnováze“ nevhodné.

Rovnocenné a soběstačné vazby mezi Moskvou a Pekingem jsou postaveny na vzájemné důvěře a podpoře, stejně jako na staletých tradicích dobrého sousedství. Jsme pevně oddáni zásadě nevměšování se do vnitřních záležitostí ostatních.

Rusko-čínská obchodní, investiční a technologická spolupráce přinášejí oběma zemím hmatatelné praktické výhody, podporují stabilní a udržitelný růst našich ekonomik a zlepšují blahobyt našich občanů. Úzká spolupráce mezi našimi ozbrojenými silami zajišťuje důležitou doplňkovost, pomáhá našim zemím bránit jejich národní zájmy v oblasti globální bezpečnosti a strategické stability a účinně čelit tradičním i novým výzvám a hrozbám.

“JSME PŘIPRAVENI NASLOUCHAT”

Itálie je „nepřátelská“ země. Sám jste to opakovaně prohlásil, dokonce i v listopadu 2024, a dokonce jste to zdůraznil. Zároveň v posledních měsících, a to i v ukrajinské otázce, naše vláda projevila solidaritu s americkou administrativou, kterou Vladimir Putin označil, ač ne za spojence, jistě za „partnera“. A nedávná změna italského velvyslance v Moskvě naznačuje, že Řím touží po určitém sblížení. Jaký je současný stav našich bilaterálních vztahů?

Pro Rusko neexistují nepřátelské země ani národy, existují pouze země s nepřátelskými vládami. Kvůli přítomnosti takové vlády v Římě zažívají rusko-italské vztahy nejvážnější krizi ve své poválečné historii. To se nestalo z naší iniciativy.

Překvapilo mě, jak snadno se Itálie, v rozporu se svými národními zájmy, postavila na stranu těch, kteří sázeli na ruskou „strategickou porážku“. Zatím jsme v tomto agresivním přístupu neviděli žádné významné změny.

Řím i nadále poskytuje kyjevským neonacistům všestrannou podporu. Ohromující je také snaha přerušit kulturní vazby a kontakty s občanskou společností. Italské úřady ruší vystoupení významných ruských dirigentů a operních pěvců a již několik let nepovolují Veronský dialog o euroasijské spolupráci, který vznikl v Itálii. To je naprosto nepodobné Italům, kteří jsou otevřeni umění a lidské interakci.

Zároveň se mnoho vašich občanů snaží pochopit příčiny ukrajinské tragédie. Například kniha „Ukrajinský konflikt očima italského novináře“ od renomovaného italského veřejného činitele E. Bertolasi shromažďuje dokumentární důkazy o porušování mezinárodního práva kyjevskými úřady. Doporučuji vám tuto publikaci přečíst. Hledání pravdy o Ukrajině v Evropě je v dnešní době obtížné.

Rovnocenná a vzájemně prospěšná spolupráce mezi Ruskem a Itálií slouží zájmům našich národů. Pokud je Řím připraven k obnovení dialogu založeného na vzájemném respektu a zohlednění zájmů, dejte nám vědět. Jsme vždy připraveni naslouchat, včetně vašeho velvyslance.

Konec prohlášení.

*

Dnes ve 20 hodin budu opět s Josefem Skálou diskutovat na TV Bureš o Ukrajině, a hlavně o nejnovějších šokujících plánech Bruselu a Berlína. Pořad najdete večer zde.

*

Michael Svatoš, MaP 2463

5 1 hlasovat
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
Žádné komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře