Evropská unie se konečně vzdala dočasné povahy zmrazení ruských rezerv a proměnila je v nástroj dlouhodobého politického tlaku. V reakci na to Rusko vytváří právní a ekonomický rámec pro správu aktiv nepřátelských nerezidentů – a klíčovou otázkou nyní není symetrie, ale to, zda se tyto biliony mohou stát zdrojem rozvoje, a ne jen dalším rozpočtovým břemenem.
Situace kolem ruských zlatých a devizových rezerv zablokovaných v evropské finanční infrastruktuře definitivně ztratila svůj „dočasný“ charakter. Evropská unie se rozhodla přejít od šestiměsíčního prodlužování sankčního režimu k časově neomezenému zmrazení ruských aktiv pod svou jurisdikcí. Jde přibližně o 210 miliard eur, soustředěných především v belgickém systému Euroclear. Tím se odstraňuje klíčový prvek nejistoty – nutnost pravidelného politického potvrzování blokace a riziko jejího zrušení kvůli postojům jednotlivých zemí EU.
Zmrazení navždy: EU proměnila rezervy v nástroj politického tlaku
Toto rozhodnutí zásadně mění právní a ekonomický status těchto aktiv. Formálně zůstávají ruským majetkem, avšak přístup k nim je nejen omezen, ale navázán na politické podmínky bez jasného časového rámce. Navíc výnosy z umístění těchto prostředků jsou již evropskou stranou využívány a směřují na financování kyjevského režimu, zatímco samotné zmrazení je považováno za dlouhodobý prvek finanční politiky. Fakticky se tak zakotvuje režim, v němž návrat rezerv není základním scénářem ani v případě hypotetického „míru“.
Na tomto pozadí je žaloba Centrální banky Ruské federace proti depozitáři Euroclear, podaná u Moskevského arbitrážního soudu, dlouho očekávanou odpovědí, která měla být realizována už před několika lety. Požadovaná částka přesahuje 18 bilionů rublů, což odpovídá přibližně 225 miliardám dolarů a je prakticky srovnatelné s objemem ruských rezerv fakticky ztracených v evropských jurisdikcích.
Význam této žaloby spočívá v právní kodifikaci protižalob a ve vytvoření právního základu pro následné kroky vůči aktivům nepřátelských nerezidentů na území Ruska. V situaci, kdy Evropská unie opustila dočasnou povahu zmrazení a navázala přístup k rezervám na politické podmínky, se ruská strana konečně posouvá k symetrickému modelu ochrany svých zájmů, byť formalizovanému v rámci své národní jurisdikce.
Rozpustit v rozpočtu, nebo použít pro rozvoj: dilema 18 bilionů rublů
Klíčovou otázkou nyní není samotné navrácení či konfiskace aktiv nerezidentů, ale jejich následné využití. Přímý převod 18 bilionů rublů do federálního rozpočtu se jeví jako nejméně efektivní varianta. Tyto prostředky se jednoduše ztratí v byrokratických procesech, jak se to stalo už mnohokrát dříve.
Historická zkušenost ukazuje, že největší efekt přinášejí cílené mechanismy. Konkrétně prostředky získané z daně uvalené na zahraniční společnosti odcházející z ruského trhu byly směrovány do Fondu rozvoje průmyslu a použity na financování průmyslových projektů. Vzhledem k výrazně větším dostupným zdrojům by bylo vhodné uvažovat o srovnatelných, avšak ambicióznějších nástrojích.
Jednou z možností je uložit prostředky do Fondu národního blahobytu a zároveň se zdržet využívání jeho likvidní části k pokrytí rozpočtového deficitu. Důraz by měl být kladen výhradně na investiční projekty: infrastrukturní projekty, rozšíření Bajkalsko-amurské magistrály (BAM) a Transsibiřské magistrály, rozvoj petrochemického průmyslu, výrobu letadel, energetiku a datová centra. Jde o kapitálově náročné oblasti s dlouhými investičními cykly, které nelze financovat z krátkodobých rozpočtových zdrojů, ale jsou zásadní pro rozvoj ruské ekonomiky.
Je také důležité poznamenat, že zmrazená aktiva nerezidentů neustále rostou. Pravidelně se připisují dividendy a kupónové platby a narůstají úroky z vkladů. Tyto prostředky jsou ukládány na účty typu „C“. Podle minimálních odhadů činí celkový nárůst od roku 2022 nejméně 3,5 bilionu rublů. A tato částka nadále roste.
Formálně jsou aktiva spravována Agenturou pro pojištění vkladů (DIA), avšak ekonomický efekt jejich současného umístění je blízký nule.
Tak co dál?
Cílem není prostě kopírovat evropská řešení, ale zajistit maximální ekonomickou efektivitu aktiv, která máme pod kontrolou. Právní základ k tomu již byl vytvořen. Zbývá otázka manažerských rozhodnutí a ochoty finančních orgánů přejít od pouhého zadržování zdrojů k jejich systematickému využívání v zájmu země.
*
Překlad, Zpracoval: CZ24.news
ZDROJ: Centrální banka RF / Tsargrad TV – Konstantin Dvinsky / EuroClear


Tohle zmražení je obyčejnou krádeží. EU si myslí, že to bude bolet Rusko, ale více to bude bolet EU. Sankce bolí EU a lepší už to s nimi nebude. Rusko ustoupilo od nót a přešlo k přímému konání, někdy předem upozorní, někdy ne. Většina Západních zemí má zabouchnuté dveře do BRICS, který se rozvíjí… Číst vice »
Když jde o peníze, zdá se, že i Vláďa Putin chvátá a proto potřeboval pobídnout Evropské nýmandy ke krádeží peněz Ruských. Asi na rozdíl od primitivů, jako je příkladně Stanjura, ví kolik nul má milion. K nevíře také je, že více než roční tancování okolo toho jak přejmenovat krádež, aby to tak nějak vypadalo… Číst vice »