Ukrajina „zakazuje“ stavbu Kerčského mostu. Přeprava po mostě zasáhne kapsy „patriotů“

Olga Talova
5.12.2017 Politikus,  překlad Eurasia24

„Most stop! A hned!“ Zhruba takový příkaz se pokusil vydat Kerčskému mostu ukrajinský ministr infrastruktury Omeljan. Ve stavbě mostu, kterým Rusko spojí svou pevninu s Krymem, vidí „nebezpečí pro námořní provoz a současně i pro obchod“ – a požaduje stavbu mostu zastavit.

„Protiprávní stavbu Kerčského mostu je nutno okamžitě zastavit; to je možné uskutečnit pouze pod tlakem zahraničních partnerů Ukrajiny a zavedením dalších sankcí jak proti ruskému státu, tak také proti firmám, společnostem i jednotlivým osobám účastnícím se na nezákonné stavbě Kerčského mostu,“ vykřikuje ministr.

Podle Omeljana, patřícího do skupiny ukrajinských vládních „jestřábů“ (v čele s ministrem vnitra Avakovem), Ruská federace „trvale porušuje základní pravidla námořního práva tím, že hospodaří, provádí rybolov a uskutečňuje stavební práce ve výlučné ekonomické zóně Ukrajiny“.

Sama Ukrajina za to Vladimira Putina trestat nemůže, spoléhá ale na nové protiruské sankce, které slibují prosadit Spojené státy. „Jestřábi“ mezitím ponoukají k aktivitě partnery Ukrajiny, když srovnávají „anexi“ Krymu s aktivitami Ruska na Kubě v 60. letech: „Krym – to je ve skutečnosti Kuba číslo 2. Totéž, co sovětské impérium provádělo v 60. letech na dohled od USA, dnes Ruská federace jako následník SSSR provádí na Krymu,“ snaží se ministr strašit Američany.

Nejbolestněji ale Kerčský most zasáhne kapsy ukrajinských „patriotů“. A čím větší odhadují tito „vlastenci“ své ztráty, tím větší paniku to vyvolává mezi členy ukrajinské vlády – penízky odplouvají, a to v doslovném smyslu slova.

Omeljan si stěžuje, že v důsledku výstavby Kerčského mostu bude omezena nosnost lodí proplouvajících Kerčským průlivem, a to že způsobí ekonomické ztráty ukrajinským výrobcům a dopravcům.

K dnešnímu dni došlo podle Ukrajiny k poklesu námořního provozu a odbavených nákladů v přístavech Mariupol a Berďjansk, což se negativně odráží v hospodářských výsledcích tamních podniků. Podstatně prý se zhoršilo zajištění přepravy a zpracování obilovin v Azovské oblasti.

Nechybí moc a ukrajinské přístavy začnou chátrat a rozpadat se stejně jako loděnice, jejichž zařízení je dnes odváženo do šrotu.

Hrozivým problémem je pro Ukrajinu i skutečnost, že oba zmíněné přístavy leží v tzv. frontové zóně, kde je problematika pracovních míst vyhrocenější než jinde. Pokud zmizí i poslední zbytky průmyslové infrastruktury, pak již tuto oblast na Ukrajině nic neudrží.

Vinu na tom samozřejmě ponese, tak jako vždy, Putin. „Rusko tento region úmyslně a cílevědomě destabilizuje,“ stěžuje si Omeljan a tvrdí, že stavba mostu přes Kerčský průliv je „dalším nástrojem politického a hospodářského nátlaku na Ukrajinu“.

Mimochodem to samé tvrdí i americká velvyslankyně na Ukrajině. Marie Jovanovičová prohlásila, že „pokračování ve stavbě mostu přes Kerčský průliv výrazně omezuje dopravu nákladů do ukrajinských přístavů v Azovském moři“.

Tyto přístavy jsou podle ní důležité pro dopravu ukrajinského uhlí, obilí, rud a kovů na domácí i mezinárodní trhy. Přeloženo z diplomatického do běžného jazyka to znamená, že vznikají problémy s dodávkami uhlí z Pensylvánie, které Porošenkovi slíbil dodat Trump. Složitější bude i vývoz surovin, kterými Ukrajina platí Západu za jeho podporu.

To vše si Západ uvědomuje a důsledkem je i nový seznam sankcí připravovaný USA. I ten však jen těžko zastaví výstavbu magistrály, která již za necelý rok propojí Krym s Ruskem a udělá tak tlustou čáru za diskusí ukrajinských „patriotů“, komu patří Krym.

Překlad: mbi