Americká technologická noční můra aneb USA nemají stíhačky páté generace

Jsme svědky nebývale agresívního celosvětového tažení zaoceánské velmoci za opětovné ovládnutí zbrojního trhu, jež se bezprostředně týká i naší země, jejíž aktuální „elita“ ji nejdříve odzbrojila, aby ji dala k dispozici zámořským zbrojařům – ať to stojí, co to stojí…

Kvalitě některých zámořských zbrojních systémů se věnuje tento článek experta ruské Akademie válečných věd Vladimíra Prochvatilova:  

Celá flotila amerických stíhacích letounů F-35 musí být do 90 dnů modernizována a zdokonalena, uvedl Pentagon 2. března.

Stíhací letoun F-35B  v polovině prosince havaroval v Texasu. Při přistání se letoun naklonil na příď, zlomil se mu podvozek, následně sjel z dráhy, otočil se kolem vlastní osy a zachytil se křídlem o zem.

Pilot se sotva stačil katapultovat.

Podle armády byla nehoda způsobena “vzácným systémovým jevem” souvisejícím s vibracemi motoru.

Od začátku výroby F-35 “trpí zdánlivě nekonečným množstvím chyb”, píše Business Insider. V roce 2021 bylo v konstrukci F-35 napočítáno 857 technických závad, z nichž řada měla “kritický dopad na připravenost mise” a ohrožovala život pilota. Korporace Lockheed Martin tyto závady nejenže neodstranila, ale pokračovala, jak jsme už psali (ZDE), ve “výrobě vadných stíhaček”.

Kvůli zjištěným “systémovým problémům” se zvažovala možnost instalovat do F-35 modernější motor F120 od General Electric, ale Pentagon ji zamítl; vojenský recenzent Tyler Rogoway to označil za “neuvěřitelně hloupý krok”(ZDE)

Protože systémové závady v pohonném systému stíhačky nebylo možné zcela vyřešit, byl problém vyřešen doporučením, aby letectvo mělo po ruce provozuschopný náhradní motor. Nehoda v Texasu nicméně ukázala, že není marné mít po ruce náhradní motor F-35.

Přední američtí konstruktéři letadel upozorňovali na zhoubnost samotné myšlenky vyrobit univerzální letadlo pro všechny příležitosti. Jeden z hlavních konstruktérů stíhačky F-16 Pierre Sprey v rozhovoru pro americký internetový zdroj Digg.com označil F-35 za “krocana”. V Americe je krocan jedním ze symbolů hybridu hlouposti a nasycenosti. “Vezměte si například vertikální vzlet F-35…. Mohutný pohonný systém “sežere” značnou část užitečného zatížení letounu a jeho relativně malá křídla mu neposkytují potřebnou manévrovatelnost, ať už pro vzdušný boj, nebo pro přímou podporu pozemních sil. Varianty letectva a námořnictva mají stejný nedostatek manévrovatelnosti. Maximální rychlost F-35 na úrovni 1,6 Machu také pravděpodobně neohromí představivost, protože tento údaj u moderních stíhaček v Rusku, Evropě a Spojených státech buď dosahuje, nebo přesahuje hodnotu 2 Machů.

Pokud jde o “neviditelnost” F-35, tu lze zajistit pouze v případě, že ponese všechny své bomby a rakety uvnitř trupu. Pokud jsou rakety na vnějších závěsech, stíhačka se stává viditelnou. A dokonce i s minimálním užitečným zatížením F-35 ” není pro ruské a čínské radary skutečně neviditelný”, píše The Daily Beast.

F-35 nelze použít tváří v tvář silné protivzdušné obraně nepřítele. Jediný případ, kdy se o to pokusili, byl zásah F-35 izraelského letectva starobylým sovětským protivzdušným systémem S-200 ve službách syrské protivzdušné obrany, píše The Drive s tím, že Izrael už nebude F-35 používat při bojových výletech v Sýrii, “čímž stroj už nebude riskovat”.

F-22 Raptor, nejdražší americký stíhací letoun páté generace, začal být v roce 2022 vyřazován ze služby kvůli špatným výkonům, uvedl americký vojenský portál Military Watch Magazine. Letoun trápily četné poruchy, selhání softwaru a nehody. V květnu 2012 tehdejší šéf Pentagonu Leon Panetta přísně omezil lety F-22 kvůli poruchám palubního systému výroby kyslíku, které způsobovaly u pilotů dušení. Letounu byly zakázány dlouhé lety a stoupání nad 7 600 metrů.

Letoun F-22 vyžaduje měsíční komplexní plán údržby na každých 300 letových hodin. To znamená na 300 nalétaných hodin, téměř 200 hodin vyčkávání na údržbářských pracích. Téměř třetina času údržby připadá na udržování celistvosti radioabsorpčního pláště. V roce 2014 byla dostupnost letounů F-22 63 procent. Američané vyžadovali 43 člověkohodin údržby na jednu letovou hodinu při nákladech více než 70 000 dolarů na letovou hodinu.

V červenci 2009 byla výroba letounu F-22, který si vysloužil nelichotivou přezdívku Technological Nightmare (technologická noční můra), ukončena.

Velení vzdušných sil dospělo k závěru, že Lockheed Martin F-22 Raptor mimo jiné postrádá hloubku a dolet, které jsou nutné k tomu, aby zůstal stíhacím letounem pro zajištění vzdušné nadvlády i v příštím desetiletí,” uvedl v květnu 2021 vojenský portál DefenceNews. V témže roce se stíhačka začala vyřazovat z provozu. Přesné načasování vyřazování bude záviset na tom, jak rychle se letectvu podaří uvést do výroby stíhačku šesté generace, uvedl generálporučík Clinton Hinote, zástupce náčelníka štábu pro strategii, integraci a požadavky letectva.

Vývoj amerického stíhacího letounu šesté generace však byl, jak jsme psali, neúspěšný. V srpnu loňského roku se letectvo vzdalo motoru šesté generace, který 15 let vyvíjely společnosti General Electric Aviation a Pratt & Whitney. Vojenský portál Defense One zveřejnil zdrcující článek Multibillion Engine Deals Show Air Force Wants to Keep Three Future Warplane Makers, v němž vyjádřil rozhořčení nad lží armády, která ujišťovala, že stíhačka šesté generace již létala a překonala mnoho rekordů. Ukázalo se, jak loni na jaře uvedl ministr letectva USA Frank Kendall, že “letoun je stále ve vývoji a není připraven k sériové výrobě”.

V tuto chvíli USA nemají plně bojeschopnou stíhačku páté generace. Důvodem je to, že od konce studené války je americká armáda posedlá vytvářením zázračných zbraní – superdrahých monster, jako je stealth torpédoborec Zumwalt. Desetiletí fascinace vojensko-technickými utopiemi způsobila, že se ztratila potřebná inženýrská pracovní síla.

Monopolizace amerického vojensko-průmyslového komplexu byla tou slámkou, která zlomila hřbet vojensko-průmyslovému velbloudovi, což vedlo k degradaci jeho konstrukčních a výrobních schopností

Autor: Vladimir Prochvatilov, zdroj: https://www.fondsk.ru/news/2023/03/09/amerikanskij-tehnologicheskij-koshmar-58699.html

 

Poznámka Nové republiky: Ministryně Čenochová a její tým na českém ministerstvu války prosazují nákup F-35, tohoto nespolehlivého, předraženého, i svou údržbou mimořádně nákladného stroje. Výhodná švédská nabídka na pokračování osvědčených gripenů je ignorována. Bezduchá služba americké zbrojařské lobby proti zájmům České rpeubliky pravděpodobně přivede paní ministryni a lidi z jejího bezprostředního okolí “do tepláků”.

-vd-

5 6 hlasy
Hodnocení článku
10 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hokarc
Hokarc
před 1 rokem

Černoška z Prahy je buď finančně negramotná, nebo navedená. Ale nejspíš obojí. A dost možná, že i něco navíc.

standa
standa
před 1 rokem

Koller, Štefec a další vč. Američanů se vyjádřili k nákupu F-35 – Česko na to nemá a nebude mít finance. Jen údržba motoru jednoho stroje přijde na miliardu, bez letových hodin. Suma sumárum se došlo k tomu, že při životnosti 25 let F-35ek to bude stát Česko cca 10 bilionů Kč (při započítatelných nákladech kolem dokola)… Číst vice »

cablik
cablik
před 1 rokem

Pohádka o ukrajinských výletnících ničících přísně střežený Nord stream: Má svalení viny na Ukrajince pomoci vyvést Západ z prohrané války? Podpora Bidenovi války proti Rusku v USA i v EU rapidně klesá. Co mekl Scholz v USA?
https://protiproud.info/politika/7062-pohadka-o-ukrajinskych-vyletnicich-nicicich-prisne-strezeny-nord-stream-ma-svaleni-viny-na-ukrajince-pomoci-vyvest-zapad-z-prohrane-valky-podpora-bidenovi-valky-proti-rusku-v-usa-i-v-eu-rapidne-klesa-co-mekl-scholz-v-usa.htm

Prodost
Prodost
před 1 rokem

…”že se ztratila potřebná inženýrská pracovní síla.” Pokud si dobře vzpomínám, věta “ztráta inženýrských schopností” byla uvedena v důvodové zprávě k úpadku firmy Westinghouse.

cablik
cablik
před 1 rokem

Jo to jsem četl a to chybí že se ten stroj prostřelil sám jenže jejich sluhové to koupí aby jim pomohli. V našich podmínkách je letadlo nepoužitelné ale pro útočnou válku se hodí i když v boji nebude mít šanci.

reproduktor
reproduktor
před 1 rokem

Velice pěkný clanek. O F35 se zajimam celkem dlouho a opravdu je to létající šrot, ale na druhou stranu je velice drahý. Koupit je chce Cesky ministerstvo obrany, ale to by muselo prodat Pražský hrad včetně celý Prahy. Přibližně by tyhle sroty podojily pokladnu za vše kolem nich o neuvěřitelných 280 miliard korun.… Číst vice »

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem reproduktor
Ludvik
Ludvik
před 1 rokem
Odpověď uživateli  reproduktor

Zřejmě jste z “levného kraje”. Nikde jsem zatím nečetl, kolik bude stát k tomu nutná přestavba našich letišť, technického zázemí, výcvik pilotů a obsluhy, atd.atd.

reproduktor
reproduktor
před 1 rokem
Odpověď uživateli  Ludvik

Ono je celkem dost názorů na porizeni, provoz, infrastrukturu, školení pilotu i personalu, zbranove systemy atd.. Jan Horák , Jan Poláček o F 35 a cana jen 180 miliard korun. Nazor treba odkaz:
https://video.aktualne.cz/dvtv/penize-potecou-proudem-americke-stihacky-by-nas-staly-az-280/r~6c5fec0c086711eda3c0ac1f6b220ee8/
Vojenský analytik a publicista Jiří Vojáček.

Naposledy upraveno před 1 rokem uživatelem reproduktor
mikkesh
mikkesh
před 1 rokem

Řekl bych, že za ten stagnující Americký vývoj může nedostatečná genderová vyváženost. Buzíků a černochů tam evidentně mají už dost. Ale zcela prý v kancelářích chybí 6. 18. 48. 55. 57. pohlaví. Dokonce tam postrádají někoho, kdo se cítí jako ještěrka. Snad bychom v rámci NATO mohli pomoci s vysláním vědkyně Langšádlové a matematického génia Stanjuru. Nevím v jakých tvorech se… Číst vice »

Haskuv Duch
Haskuv Duch
před 1 rokem

Letadlo za xx miliard se souhrnými provozními naklady po dobu životnosti za xx miliard s nutností pořízení náhradního motoru za x miliard, se servisem za xxx miliónů, s logistickou základnou za x miliard, spotřebou paliva a munice za x miliard, náklady na vyškolení létajícího a pozemního personálu za xxx milionů, to vše s výhledem, že stíhačka… Číst vice »