Ekonomická asymetrie michelinských hvězd

Vladimír Pelc
Vladimír Pelc

Vláda zaplatí 51,3 milionu korun Michelinu za zařazení do gastroprůvodce. Dalších 4,3 milionu korun budou stát kontrolní cesty inspektorů Michelinu po restauracích v ČR. Ve druhé fázi, do roku 2028, budou na základě předešlé analýzy oceňovány podniky a uskuteční se marketingová kampaň zaměřená na zahraniční turisty; to bude stát přes 47 milionů korun na pět let. Sečteno více než 100 milionů korun.

Společnost Michelin vydávající Michelin Guide změnila koncepci průvodce a restaurace hodnotí jen v zemích, jejichž národní agentury pro cestovní ruch zaplatí poplatek (dají dar). Aby mohly být české podniky v průvodci, doporučujícím nejlepší restaurace ve světě, vláda poplatek a další náklady schválila − sdělovací prostředky přinesly 12. července 2023 informaci, že vláda ČR vynaložení uvedených peněz schválila jednomyslně. Jde prý o efektivně vynaložené prostředky; jde prý o jeden z nástrojů, jak lze přispět k návratu turistů do Česka po koronavirové krizi. Finance do toho vložené se velmi rychle Česku vrátí,“ tvrdí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) – ovšem jak se vrátí a v jaké míře, to se od něj nedovíme. Objevují se tvrzení, že Michelin gastroturismus je marketingovou podporou pro Česko po celém světě a má reálný potenciál přivést turisty do regionů, že jde legitimní požadavek na rozvoj oboru gastronomie, a údajná legitimita má plynout z toho, že gastronomické podniky odvádějí daně (daň z přidané hodnoty, daň z příjmu) – avšak odvod daní žádnou legitimitu k tomu, aby stát hospodářskému sektoru poskytoval dar, nevytváří; daně jsou povinné platby do veřejných rozpočtů neekvivalentního (neadekvátního), nenávratného charakteru, jsou jednostranným pohybem peněz od převážně soukromého sektoru k sektoru veřejnému, nemají transakční povahu. „Michelin gastroturismus“ nemůže být marketingovou podporou pro Česko po celém světě a mít reálný potenciál přivést turisty do regionů, jak zastánci gastronomické lobby tvrdí, protože michelin-hvězdu mají pouze dvě (nejluxusnější = nejdražší) pražské restaurace, které státní rozpočet na nohy nepostaví.

Uvedené platby-dary státu gastronomickému sektoru jsou formou placené reklamy, reklamy placené státem za soukromé subjekty; její přínos pro národní hospodářství je více než sporný – lobbyisté za státní platbu soukromé reklamy v „Michelin gastroturismus“ hovoří o multiplikačním ekonomickém efektu těchto, mnohdy problematických, ocenění (jde o tvrzení: více hvězd = více platících turistů = vyšší výběr daní); uvedený efekt však exaktně prokázat nelze, vazba počtu michelinských hvězd na výši daňového inkasa celého gastronomického sektoru patrná není.

Rozličné asociace kuchařské, cukrářské apod. vytvořily nátlakovou skupinu na vládu ČR, aby uvedené částky do michelin-hvězd investovala; nátlaková lobbyistická skupina místo spoluutváření vlastního produktivního podnikatelského prostředí přinášejícího profit nejen pro soukromé subjekty ale i pro fiskál, sklouzla jen a jen do pozice nátlaku na stát. A podařilo se jí to.

Soukromé provozování restaurací je podnikáním. Jeho lícem je zisk a podnikatelská svoboda – jediné, co soukromé firmy musejí dodržovat, jsou zákony. Rubem u všech soukromých hospodářských aktivit je (možná) ekonomická ztráta. Soukromé provozování restaurací je podnikání svobodné v úspěchu i v neúspěchu.

Ekonomická symetrie podnikání ve vztahu ke státu spočívá v tom, že podnikatel plně využívá své podnikatelské svobody ve svých činnostech za své prostředky a to bez finanční účasti státu.

Asymetrické hospodářské uspořádání znamená, že podnikatel podniká (zčásti) s finančními prostředky státu, s nějakou formou dotací, které zpravidla zkreslují hospodářkou soutěž a produkci soukromých subjektů prodražují. Ekonomická asymetrie je tvořena lobbyistickými uskupeními a je hospodářsky destruktivní.

Podpora gastronomie je klíčová, pokud má ČR zůstat jako turistická destinace konkurenceschopná ve srovnání s okolními zeměmi, tvrdí mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Lze však konkurenceschopnost vytvářet platbami pro „Michelin gastroturismus“, nebo spíše usilovnou činností jednotlivých gastropodnikatelů? Nejsou uvedené platby nedovolenou veřejnou podporou jednomu soukromému subjektu, a tím profitem pro pár restaurací?

*

Autor: Vladimír Pelc, zdroj: Vaše věc

*

Chcete-li podpořit Novou republiku, její web a překlady, akce, podcasty, natáčení debat a panelových diskuzí, přispějte laskavě na účet 2300 736 297 / 2010.

Děkujeme!

4 4 hlasy
Hodnocení článku
8 komentářů
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kutnohorsky
kutnohorsky
před 2 měsíci

Jen bych chtěl ještě dodat, skoro nikdo se nemůže v ,,mišelinské” restauraci cítit uvolněně, dobře. Dekorum vás svazuje a nakonec jste rádi, že odtamtud vypadnete. No ale za ty prachy se musíte křenit jaký to byl zážitek. No gurmanský asi jo…

Ludvik
Ludvik
před 2 měsíci

17.07.2023 14:20 Prohlášení ruského ministerstva zahraničí k Istanbulským dohodám “Za těchto podmínek přímé sabotáže při provádění istanbulských dohod ztrácí pokračování „Černomořské iniciativy“, která neospravedlňovala svůj humanitární účel, smysl. V souladu s odstavcem H dohody ruská strana nesouhlasí s jejím dalším prodloužením, o čemž byla dnes oficiálně informována turecká a ukrajinská strana a byl informován i sekretariát OSN. Znamená to odebrání… Číst vice »

Naposledy upraveno před 2 měsíci uživatelem Ludvik
kutnohorsky
kutnohorsky
před 2 měsíci

Netrpim nouzí a tak jsme si občas s rodinou do lepšího podniku zašli. Co říci. Vnuk se tou snobárnou docela bavil. Závěr? Tedy moc jsme se nenajedli, Návštěva restaurace byla limitovaná dvěma hodinami a peníze!? No raději pomlčím. Zlatá naše vesnická hospůdka. Dobré jídlo, můžu se tam hádat s přáteli dobře se najíme a nikdo… Číst vice »

reproduktor
reproduktor
před 2 měsíci
Odpověď uživateli  kutnohorsky

No, ale ten pocit, že jsi dostal umazanej talíř a pořád mas hlad se ničemu nevyrovná. Toho trpaslíka, který rotuje na tv stanicích i na youtube a rozdává rozumy jak draze vařit je třeba podporit nějakým milionem. Jmenuje Pohlreich a rpzesmal6me jak odsuzoval dochucovadla a pak delal reklamu na Podravku. Stejne jako ten kuchařsky blb… Číst vice »

cablik
cablik
před 2 měsíci

A za to se v Čechách vyhazují prachy a má vtom prsty ten komediant Pohlreich a to tady nejsou napsané ceny. Četl jsem jiný článek pár kousků naaranžovaného jídla za 4000 kč atd.

spartak
spartak
před 2 měsíci

Michelin v Praze to dokázal a členové PS a vláda jistě hojně navštěvuje tyto podniky luxusu. Pitoreskní svět je Praha.

reproduktor
reproduktor
před 2 měsíci

Tady se projevil idiot Pohlreich. Je to pitomec, diky kopírování zije.

shoty
shoty
před 2 měsíci

Keby som prevádzkoval gastrozariadenie, neodviedol by som na DPH a firemnej dani ani halier. Ak by chceli berňáci čosi skontrolovať, museli by byť denne v kuchyni, dozerať na dodržiavanie receptúr v súvislosti s vyskladnením zásob a vidieť, ako na skŕmenie odosielam to, čo sa v priebehu 4 hodín od prípravy jedla nepredalo. Tak súdruhovia urobili normy. Keby… Číst vice »